لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

"کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان" موضوع‌ اصلی روزنامه‌های کابل


بیشترین روزنامه‌های کابل
بیشترین روزنامه‌های کابل

کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان و رد بودجه از سوی ولسی جرگه از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه مسیر نوشته است اگر نیروهای امریکایی از افغانستان بیرون شوند و در این مدت گفتگوهای صلح به نتیجهٔ مطلوب نرسند، به گفته نویسنده این نه‌تنها گفتگوهای صلح را ناکام می‌سازد بل‌که جنگ سخت هم آغاز خواهد شد و هراس آن وجود دارد که ممکن شهرهای بزرگ سقوط کنند.

در سرمقاله آمده است اگر شهرها هم سقوط نکنند حالت از وضعیت کنونی کرده هم پیچیده و خونین خواهد شد و جنگ‌های داخلی یکبار دیگر دامن‌گیر افغانان خواهند شد.

نویسنده تاکید می‌کند اگر پیش از بیرون شدن نیروهای امریکایی توافق میان افغانان صورت نگیرد مردم افغانستان زیان بزرگی را متقبل خواهند شد.

در پایان سرمقاله آمده است با توجه به چگونگی خروج نیروهای امریکایی چنین معلوم می‌شود که نیروهای باقی‌مانده امریکا هم از افغانستان بیرون می‌شوند و اگر تاخیر هم در آن به میان آید این یک تاخیر دو یا سه ماهه خواهد بود، به همین دلیل باید مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه به‌سرعت پیش برود و یک نتیجه مطلوب در قبال داشته باشد.

روزنامه هیواد سرمقاله‌اش را با این عنوان آغاز کرده است «نیروهای امریکایی اگر کم می‌شود بیشتر شده هم می‌تواند».

در سرمقاله آمده است تصمیم کاهش نیروهای امریکایی به‌گونه‌های مختلف تعبیر می‌شود، برخی‌ها این را فشار بر حکومت افغانستان می‌دانند برخی دیگر آن را خواست پاکستان عنوان می‌کنند که در روند صلح از امریکا باج بگیرد و برخی دیگر آن را امتیاز دادن به طالبان می‌دانند.

  • هیواد

نویسنده هیواد افزوده است کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان در اصل برنامه دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بود که آن‌را عملی کرد.

در پایان سرمقاله گفته شده است هر چند کانگرس امریکا با این برنامه مخالفت کرد و جوبایدن رئیس جمهور آینده امریکا اگر بخواهد شمار نیروهای امریکایی را دوباره بیشتر ساخته می‌تواند.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح نوشته است با توجه به رد دوباره بودجه سال مالی ۱۴۰۰ چنین معلوم می‌شود مناسبات میان ولسی جرگه و حکومت عادی نیست و این دو نهاد نتوانستند با یک تعامل به کارهای ملت رسیده‌گی کنند.

در سرمقاله گفته شده اختلاف نظر روی بودجه دو پیام دارد یکی اینکه در مسوده پیشنهادی بودجه از سوی حکومت باید تعدیل و اصلاح به میان آید و دوم حکومت از جایگاه حقوقی وکیلان در امور کشور چشم پوشی نکند.

نویسنده تاکید می‌کند توازن معاشات در بودجه یک پیشنهاد معقول است که حکومت باید آن را بپذیرد زیرا به باور نویسنده با این کار در معاشات کارمندان دولتی عدالت تامین می‌شود.

این در حالیست که وزارت مالیه گفته است عدالت و توازن در بودجه در نظر گرفته می‌شود اما سخنگوی این وزارت گفته است در شرایط کنونی توازن در معاشات کارمندان دولتی امکان ندارد.

XS
SM
MD
LG