لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

هشدار از ادامه شکار بی‌رویه پرندگان در ولایت کندز


پرنده های شکار شده در ولایت کندز
پرنده های شکار شده در ولایت کندز

پرند‌گانی که در فصل سرد زمستان به کندز و ولایت‌های هم‌جوار آن کوچ می‌کنند، اما بی‌خبر از این‌که در این ولایت جنگ‌ها نه تنها زندگی انسان‌ها را، بلکه شکار غیرقانونی حیات پرندگان را نیز به مخاطره انداخته است.

همه روزه شکارچیان به دشت‌های کندز می‌روند و به‌خاطر شکار پرند‌گان علاوه از مواد زهری از دیگر وسایل و ابزار نیز کار می‌گیرند و این امر باعث کاهش و نابودی نسل برخی پرندگان در زون شمال‌شرق شده است.

در شهر کندز و در بازار‌های ولسوالی‌های این ولایت یک‌دانه از پرندگان شکار شده از قبیلی قزلاق، مینا، قره‌قُش و دیگر پرنده‌گان به قیمت ۱۰ الی ۳۰ افغانی به‌فروش می‌رسند.

امین‌الله ۳۵ ساله از باشندگان ولسوالی خان‌آباد کندز می‌گوید که پرندگان را با استفاده از دام و تفنگ‌های شکاری شکار می‌کند، اما می‌افزاید که برخی از شکارچیان با استفاده از مواد زهری پرندگان را شکار می‌کنند: "ما پرندگان را توسط تفنگ بادی، تفنگ چره‌ای می‌زنیم و در دام می‌گیریم. زمانی‌که برف ببارد ما به زمین‌های زراعتی می‌رویم زمین را پاک می‌کنیم و در آن‌جا خاکستر هموار می‌کنیم و بعداً گندم و میدگی برنج را با ملتین تر می‌کنیم و آنرا در جای پاک شده پاش می‌دهیم و زمانی‌که پرندگان دانه‌ها را می‌خورن بعداً پرواز کرده نمی‌توانند ما آن را می‌گیرم و حلال می‌کنیم و در بازار می‌فروشیم و یک‌مقدار پول به دست می‌آوریم."

با استفاده از مواد زهری شکار پرندگان سبب نگرانی مسئولان حفاظت محیط زیست شده است.

پرنده های شکار شده در ولایت کندز
پرنده های شکار شده در ولایت کندز

مسئولان ریاست حفاظت محیط زیست کندز می‌گویند که در ولایت‌های زون شمال‌شرق به ویژه در کندز نسل پرندگان با خطر انقراض مواجه است، زیرا شکارچیان با استفاده از مواد زهری پرندگان را شکار می‌کنند.

محمد رفیع ایوبی کارشناس نظارت و تنفتیش محیط زیست این اداره به رادیوآزادی گفت: "در کندز پرندگان مشهور که است بودنه است، کبک دری است و کبک قناری است و چند نوع دیگر از پرندگان هم است. در جنگل‌ها، ساحات سبز و چراگاه‌های کندز پرش دارند. بدبختانه در این اواخر قسمی‌که شما یاد آور شدید بسیار به شکل بی‌رویه شکارچیان توسط مواد زهرآگین شکار می‌کنند. بدون این‌که آگاهی داشته باشند که این نوع پرندگان چقدر با ارزش است."

آقای ایوبی افزود که پاشیدن مواد زهری در دشت‌ها نه تنها سبب نابودی پرندگان می‌گردد، بلکه محیط زیست نیز زهر آلود می‌شود و جان حیوانات وحش را به مخاطره می‌اندازد.

موصوف بیان نمود، گرچند حکومت شکار پرندگان و دیگر حیات وحش را منع کرده است، اما هنوزهم در این ولایت شکار حیات وحش ادامه دارد.

مسئولان ریاست زراعت، آب‌یاری و مالداری کندز می‌گویند که پرندگان در خصوص حفاظت فصل‌های سبز و محیط زیست نقش مهم دارند، اما شکار بی‌رویه آن‌ها تاثیرات منفی را بر پیکر زراعت و محیط زیست وارد می‌کند. ‌

سید قند آغا موسوی یکی از کارمندان آمریت صحت حیوانی این اداره گفت: "زمانی‌که پرندگان این‌جا از بین بروند یعنی همین ملخ‌ها باز بالای حاصلات ما هجوم می‌آورند و حاصلات ما را از بین می‌برند و این برای ما کلان فاجعه است. چون حشارت مضره فصل‌ها گندم و دیگر حاصلات ما را از بین می‌برد و اگر این پرندگان زنده بمانند به کشت و زراعت ما مفید و بهتر است."

برخی از کارکنان صحی می‌گویند پرندگانی که با استفاده از مواد زهری شکار شده باشند، خوردن گوشت آن به صحت انسان ضرر می‌رساند و درضمن از مردم می‌خواهند از گوشت پرندگانی که با مواد زهری شکار شده‌اند خودداری کنند.

باشندگان کندز می‌گویند که در سال‌های پیش در فصل‌های زمستان و بهار انواع مختلف پرندگان مهاجر سیل آسا به ولایت‌های زون شمال‌‌شرق و به ویژه به کندز می‌آمدند، اما جنگ‌ها، قطع جنگلات، خشتک‌سالی و درضمن شکار بی‌رویه از عواملی اند که پرندگان مهاجر مسیر خود را از فضای افغانستان تغییر داده اند.

XS
SM
MD
LG