لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

آخرین روز کاری ترمپ در کاخ سفید؛ انتظار می‌رود ده‌ها زندانی عفو شوند


دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور فعلی امریکا

انتظار می‌رود دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا امروز ده‌ها زندانی را در آخرین روز کاری‌اش در قصر سفید عفو کند.

آخرین روز مکمل کاری دونالد ترمپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده است.

رسانه‌های امریکایی به نقل از منابع در قصر سفید گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود ترمپ بین ۶۰ تا ۱۰۰ تن را مورد عفو قرار دهد یا در مدت زندان آن‌ها کاهش بیاورد.

در میان زندانی‌ها یک آواز خوان و یک داکتر هم شامل اند.

اما تا هنوز در مورد عفو احتمالی ستیف بنون مشاور پیشین دونالد ترمپ چیزی گفته نشده. بنون به ارتکاب فساد مالی در ساختن دیوار مرزی با مکسیکو متهم است.

ستیف بنون
ستیف بنون

او که در انتخابات سال ۲۰۱۶ همکار دونالد ترمپ بود، اتهام‌ها بر خودش را رد کرده است.

در مورد عفو رودی جولیانی وکیل مدافع شخصی دونالد ترمپ هم چیزی گفته نشده. او از ادعاهای ترمپ در مورد تقلب در انتخابات سوم نومبر که در نتیجه جو بایدن برنده شده بود، حمایت کرده بود.

اما مهم‌ترین نکته که رسانه‌های امریکایی به بررسی آن پرداخته اند، عفو کردن خود دونالد ترمپ و اعضای خانواده‌اش از جمله ایوانکا ترمپ دخترش، جارید کوشنر دامادش و پسرانش هر یک ایریک ترمپ و دونالد ترمپ کوچک اند.

تا هنوز معلوم نیست که این افراد در فهرست عفو شونده‌های دونالد ترمپ قرار داشته باشند.

ترمپ و اعضای خانواده‌اش شاید به عنوان اقدام پیشگیرانه مورد عفو قرار گیرند زیرا آن‌ها به ارتکاب جرمی متهم نیستند.

تلویزیون سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که سولومان میلگَن یک داکتر چشم در فلوریدا که به فساد مالی در بخش صحی متهم است و همچنان لیل واین آواز خوان و رپر شناخته شدۀ امریکا که به حمل سلاح غیرقانونی متهم شده بود، مورد عفو دونالد ترمپ قرار می‌گیرند.

برخی از رئیس جمهوران پیشین امریکا در آخرین روز کاری‌شان، شماری را مورد عفو قرار داده‌اند اما حالا منتقدان ترمپ می‌گویند که او بیشتر متحدان حزبی‌اش را عفو می‌کند.

آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب امریکا
آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب امریکا

انتظار می‌رود ترمپ فردا صبح (۲۰ جنوری) قصر سفید را ترک کند و به فلوریدا برود. سپس جو بایدن چاشت همین روز مراسم تحلیف را بر جا خواهد آورد.

موسسه گالپ که نظر سنجی‌های مختلف را انجام می‌دهد، شهرت ترمپ را در هفته اخیر کاری‌اش و پس از هجوم حامیان او به ساختمان کانگرس امریکا، خیلی اندک و ۳۴ در صد گزارش داده است.

در مجموع حد اوسط شهرت دونالد ترمپ در دوره کاری ۴ ساله‌اش از جانب گالپ، ۴۱ در صد گفته شده که ۴ در صد کمتر از سایر رئیس جمهوران پیشین امریکا بوده است.

XS
SM
MD
LG