لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

فقر در واخان بیداد می‌کند؛ "ساکنانش نه میوه و نه سبزیجات را می‌شناسند"


یکی از فامیل های ساکن در واخان که چند تن از کودکانش در اثر سردی هوا به مریضی سینه بغل مبتلا شده اند.
یکی از فامیل های ساکن در واخان که چند تن از کودکانش در اثر سردی هوا به مریضی سینه بغل مبتلا شده اند.

ماه گین ۶۷ ساله باشنده منطقۀ بروغیل ولسوالی واخان است.

او که سخت دچار بیماری‌های موسمی است می‌گوید دو عضو خانواده‌اش از اثر سردی هوا و بیماری‌های مشابه جان داده اند: "من سه نواسه دارم، سینه بغل هستند، سردی هوا زیاد است، ما ادویه نداریم شفاخانه نداریم، از دست سردی هوا از خانه بیرون شده نمی‌توانیم، دو نفر ما از اثر بیماری تلف شده اند."

عبدالودود رئیس شورای انکشافی قریه بروغیل ولسوالی واخان می‌گوید که در نتیجه کمبود مواد غذایی مقوی و حاوی ویتامین‌های مورد نیاز، سال قبل نزدیک به ۶۰ تن به شمول کودکان و زنان قریۀ‌شان جان باختند.

عبدالودود نزدیک قبرستانی ایستاده است که همین یک روز پیش دختر ۲۵ ساله‌ای را در آن دفن کردند.

داکتر در حال معاینه یک کودک مریض در ولسوالی واخان بدخشان
داکتر در حال معاینه یک کودک مریض در ولسوالی واخان بدخشان

او با اشاره به مقبرۀ این دختر می‌گوید علت مرگش فقر و عدم دسترسی به خدمات صحی بود: "در سال قبل تنها از همین قریه ما ۷۰ تن از دست همین بیماری تلف شد هم کودکان بودند و هم زنان و فعلاً هم تمامی اعضای فامیل ما مصاب به بیماری‌های گوناگون هستند و همه خواب هستند."

ایرگن بیردی هم نماینده قوم قیرغیز پامیر کلان ولسوالی واخان بدخشان است.

ایرگن بیردی می‌گوید که در کنار سایر مشکلات، امسال هم شماری از پامیریان به دلیل نبود مواد غذایی کافی و مقوی، جان دادند: "ما در پامیرات تنها نان خشک چای سیاه می‌خوریم دیگر هیچ چیز پیدا نمی‌شود. مردم با کمبود ویتامین روبرو هستند. ما در فصل سرما بیشتر اولاد‌های مان را از دست می‌دهیم."

شماری از کودکان ساکن ولسوالی واخان بدخشان
شماری از کودکان ساکن ولسوالی واخان بدخشان

مسئولان محلی در ولسوالی واخان بدخشان می‌گویند که بیماری‌های گوناگون موسمی، فقر اقتصادی همراه با سردی هوا سبب گردیده تا سال قبل بیشتر از ۱۰۰ تن از ساکنان این ولسوالی تلف شوند.

مسئولان ریاست صحت عامه بدخشان هم کمبود ویتامین‌های ضروری در وجود باشندگان ولسوالی واخان را تایید می‌کنند.

محمد نور خاوری رئیس صحت عامه بدخشان هر چند از رسیدن مقدار تابلیت‌های ویتامین برای بیماران در واخان خبر می‌دهد اما می‌گوید که عدم استفاده از سبزی و میوه، و سردی هوا از دلایل اصلی کمبود ویتامین نزد این بیماران می‌باشد.

او می‌گوید: "اینجا سرک وجود ندارد، مردم اینجا به سبزیجات و میوه جات عادت ندارند. اگر شما میوه را بیارید اینها نمی‌فهمند که کدامش کیله است و کدامش کینو اینها سبب شده است تا اینها همه‌شان به کمبود ویتامین روبر گردند. ما اکنون ویتامین زیاد به اینجا آوردیم تا مشکلات شان رفع گردد."

برای رسیدگی به گوشۀ از مشکلات باشنده‌های واخان، غلام بهاو الدین جیلانی وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث، به این محل آمده است.

توزیع مواد غذایی به ساکنان واخان
توزیع مواد غذایی به ساکنان واخان

هنگام سفر او به واخان، مقدار مواد اولیۀ مورد نیاز، از جمله پول نقد مواد غذایی، غیرغذایی و ادویه به باشنده‌های این محل توزیع شد: "خوشبختانه امروز ما شاهد روند توزیع برای ۱۵۲ فامیل پامیر کوچک هستیم عملاً در جریان توزیع مواد قرار داریم. کمک‌های ما شامل پول نقد، مواد غذایی و غیر غذایی و ادویه جات است."

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی هم‌چنان می‌گوید که قرار است حکومت افغانستان تا چند روز دیگر برای بیشتر از ۱،۹۰۰ خانواده در ولسوالی‌های نسی، شکی، مایمی و ولسوالی واخان مواد غذایی و غیر غذایی کمک کنند.

توزیع مواد غذایی به ساکنان ولسوالی واخان بدخشان
توزیع مواد غذایی به ساکنان ولسوالی واخان بدخشان

باشنده‌های واخان هر چند از دریافت این کمک‌ها خوشحال به نظر می‌رسند، اما می‌گویند این نوع کمک‌ها مشکلات آنان را پایان نمی‌بخشد.

آن‌ها خواهان راه حل دایمی این مشکلات اند و می‌گویند، باید راه‌های مواصلاتی روستا‌های‌شان باز نگهداشته شود، خدمات صحی در اختیار‌شان قرار گیرد و زمینۀ آموزش برای کودکان‌شان فراهم شود.

XS
SM
MD
LG