لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷
جو بایدن رئیس جمهور امریکا حین سوگند ریاست جمهوری
جو بایدن رئیس جمهور امریکا حین سوگند ریاست جمهوری

جو بایدن به‌حیث رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا سوگند یاد کرد

جو بایدن وقتی‌که دست خود را روی انجیل گذاشت در سن ۷۸ سالگی  سال‌خورده‌ترین رئیس جمهور امریکا شد. به تعقیب حلف وفاداری او همچون ۴۶مین رئیس جمهور امریکا به قصر سفید رفته و جای دونالد ترمپ را اشغال می‌کند.

پس از جنجال برانگیزترین انتخابات و دوره انتقال قدرت در تاریخ امریکا، جو بایدن از حزب دموکرات حلف وفاداری یاد کرد و در شرایط شدید امنیتی به بنای کانگرس امریکا قدم گذاشت.

جو بایدن وقتی‌که دست خود را روی انجیل گذاشت در سن ۷۸ سالگی سال‌خورده‌ترین رئیس جهور امریکا شد.

به تعقیب حلف وفاداری او همچون ۴۶مین رئیس جمهور امریکا به قصر سفید رفته و جای دونالد ترمپ را اشغال می‌کند.

در ۱۵۲ سال گذشته این اولین بار است که یک رئیس جمهور در حال رفتن در مراسم تحلیف رئیس جمهور نو اشتراک نمی‌کند، اما مایک پنس معاون دونالد ترمپ در این مراسم حضور داشت.

رؤسای جمهور دیگر قبلی مانند جورج دبلیو بوش، بل کلنتون و بارک اوباما نیز در این مراسم اشتراک داشتند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور ترمپ و چند عضو کانگرس از حزب جمهوری‌خواه از قبل گفته بودند که در این مراسم اشتراک می‌کنند.

۲۳:۰۷ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جو بایدن در صد روز نخست کاری خود چه می‌کند؟

مراسم ایالات سوگند وفاداری جو بایدن
مراسم ایالات سوگند وفاداری جو بایدن

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا امروز چهارشنبه ۲۰ جنوری به صفت ۴۶مین رئیس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد می‌کند.

آقای بایدن در صد روز نخست کاری خود کارهای زیادی را انجام خواهد داد.

آقای بایدن قدرت را در حالی در دست می‌گیرد که همه‌گیری ویروس کرونا هنوز هم به شدت از مردم امریکا قربانی گرفته و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در این کشور از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشته است.

یکی از اقدامات آقای بایدن، پیشنهاد بستۀ مالی ۱.۹ تریلیون دالری برای رسیدگی به همه‌گیری ویروس کرونا است که با توجه به اکثریت هم حزبی‌های دموکرات آقای بایدن در کانگرس، انتظار می‌رود این طرح از سوی قانونگذاران امریکایی منظور شود.

در نخستین روزهای کاری، جبری ساختن پوشیدن ماسک در تمام تأسیسات فدرال و ترانسپورت هوایی و بس‌ها از دیگر اقداماتی است که آقای بایدن به آن خواهد پرداخت.

تمدید زمان بازپرداخت قرضه‌های تحصیلی و صدور فرمان اجرایی برای بازگشایی مصون مراکز آموزشی، گسترش خدمات آزمایش 'کووید-۱۹' و ایجاد معیارهای مشخص‌تر صحت عامه از دیگر کارهای آقای بایدن در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری خواهد بود.

ملحق کردن دوبارۀ ایالات متحده به سازمان جهانی صحت نیز در اجندای کاری صد روز نخست آقای بایدن جا دارد.

رئیس جمهور دونالد ترمپ، در پی همه‌گیری ویروس کرونا با این ادعا که سازمان جهانی صحت به این همه‌گیری به درستی نپرداخته است، ایالات متحده را از این سازمان بیرون کرد.

سیاست خارجی ران کلین، رئیس دفتر انتخاباتی آقای بایدن در یک یادداشت به کارمندان ارشد آیندۀ قصر سفید گفته است که آقای بایدن در نخستین روز کاری‌اش، ممنوعیت مهاجرت شهروندان برخی از کشورهای اسلامی را به امریکا لغو خواهد کرد.

آقای ترمپ در سال ۲۰۱۷ با صدور فرمانی ورود شهروندان هفت کشور اسلامی- عراق، ایران، لیبیا، سومالیا، سودان، سوریه و یمن را به ایالات متحده منع کرد و آن را اقدام ضروری برای جلوگیری از ورود تندروان و دهشت افگنان به ایالات متحده خواند.

پیوستن ایالات متحده به پیمان تغییر اقلیم از دیگر کارهای فوری ریاست جمهوری آقای بایدن خوانده شده‌است.

آقای دونالد ترمپ در زمان ریاست جمهوری‌اش از این پیمان بیرون شد. بر اساس این اقدام آقای بایدن، مقرراتی را که برای تسهیل استخراج و مصرف مواد سوختی فوسیل در زمان حکومت آقای ترمپ وضع شده بود، لغو خواهد شد.

آقای بایدن همچنین خواهد کوشید تا در نخستین روزها و هفته‌های کاری خود به ترمیم روابط ایالات متحده با متحدان و کشورهایی بپردازد که در زمان حکومت آقای ترمپ روابط با آنان خدشه‌دار شده‌است.

اصلاحات پولیس و قوانین مهاجرتی در پی اعتراضات سال گذشته در ایالات متحده به‌خاطر کشته شدن یک امریکایی سیاهپوست در بازداشت پولیس، آقای بایدن عهد کرده‌است که کمیسیون ملی نظارت بر پولیس را ایجاد خواهد کرد و رویکردهایی را در پیش خواهد گرفت تا از تنش میان پولیس و مردم کاسته شود.

در بخش مالیات، آقای بایدن تلاش خواهد کرد تا مالیات را بر شرکت‌ها و سرمایه‌داران امریکایی افزایش دهد. دونالد ترمپ در زمان ریاست جمهوری خود مالیات شرکت‌ها را از ۳۵ درصد عواید به ۲۱ درصد کاهش داده بود. پس از چهار سال ریاست جمهوری آقای ترمپ که میانۀ خوبی با مهاجرین نداشت، حکومت آقای بایدن اصلاحاتی را در سیستم مهاجرتی پیشنهاد خواهد کرد تا راه برای گرفتن شهروندی امریکا به بیش از ۱۱ میلیون پناهجوی بدون اسناد و مدارک که در ایالات متحده به سر می‌برند، هموار کند.

در درازمدت، آقای بایدن طرح دو تریلیون دالری را برای ساختن زیربنا به ویژه زیربناهای ترانزیتی از جمله اعمار جاده‌ها و پل‌ها پیشنهاد خواهد کرد. در این طرح که تطبیق آن سال‌ها را در بر خواهد گرفت، ترویج موترهای برقی، زراعت پایدار و استفاده از انرژی قابل تجدید نیز جا دارد.

۲۲:۰۲ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جوبایدن: از قانون، دموکراسی و کشور دفاع می‌کنم.

۲۲:۰۰ ۱.۱۱.۱۳۹۹

جوبایدن به حیث ۴۶ مین رئیس جمهور امریکا سوگند وفاداری یاد کرد و دورۀ چهار سالۀ ریاست جمهوری دونالد ترمپ ّپایان یافت.

بایدن ۷۸ ساله در حضور جان رابرت قاضی القضات سترۀ محکمه امریکا مراسم تحلیف را در مقر کانگرس بجا آورد.

ترمپ در این مراسم حضور نیافت و او از ۱۲۵ سال به این‌سو اولین رئیس جمهور امریکا محسوب شد که در چنین مراسم اشتراک نمی‌کند.

بایدن روی یک نسخۀ انجیل که از سال ۱۸۹۳ نزد خانوادۀ وی است سوگند یاد کرد.

او در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳ هم روی همین نسخۀ انجیل به حیث معاون رئیس جمهور امریکا سوگند یاد کرده بود.

۲۱:۵۴ ۱.۱۱.۱۳۹۹

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG