لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

هشت صبح: نمایندگان گروه طالبان به گفتگوهای صلح علاقه ای ندارند


بیشترین روزنامه های کابل
بیشترین روزنامه های کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب تحلیلی خود را پیرامون مذاکرات صلح، بحث مشروعیت جنگ و قتل‌های هدفمند نوشته‌اند.

  • هشت صب

وزنامه هشت صبح در سرمقاله خود آغاز مرحلۀ دوم مذاکرات صلح در قطر از قول اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت نوشته که نمایندگان گروه طالبان به این گفتگوها علاقه چندانی ندارند و به همین دلیل گفتگوها پیشرفتی نداشته است.

به نوشته روزنامه رئیسان هر دو هیئت دوشنبه گذشته با هم دیدار کردند و جانب دولت بر برقراری آتش‌بس و جانب طالبان بر آزادی زندانیان خود تأکید کردند.

سرمقاله‌نویس هشت صبح افزوده که طالبان تلاش دارند خواست‌های خود را از راه زور برآورده کنند، اما روزنامه تاکید کرده که طالبان باید با توجه به تحولات دهه هفتاد خورشیدی، که منجر به فروپایش حکومت نجیب‌الله و درگیری میان گروه‌های جهادی شد، موضعگیری کند.

به باور روزنامه، جامعه جهانی نمی‌خواهد طالبان همۀ قدرت دولتی را تصرف کنند و کشورهای منطقه هم حکومت طالبان قبول ندارند. به نظر هشت صبح، حکومت فعلی افغانستان با وجود کاستی‌هایی که دارد، نیروهای مسلح ۳۵۰ هزار نفری دارد و کنفرانس بین‌المللی ژنو هم به حمایت از حکومت تعهد کرد.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود با عنوان "بحث بی‌پایان مشروعیت و نه مشروعیت جنگ" نوشته که این موضوع "کاملا حساس، جنجالی و بی‌نتیجه است." به باور نویسنده، اگر هر دو طرف هیئت مذاکره‌کننده با چنین بحثی به نتیجه نخواهند رسید. به نظر روزنامه، طالبان حاضر نیستند درباره مشروعیت جنگ خود و قربانیان جنگ گفتگو کنند.

سرمقاله‌نویس مسیر افزوده که طالبان نمی‌خواهند چیزی را بپذیرند که کارکرد این گروه را زیر سوال ببرد. به نظر نویسنده، به همین ترتیب اگر هیئت دولت بپذیرد که جنگ دولت نامشروع است، همه چیز تمام است. روزنامه پیشنهاد کرده که هر دو طرف مذاکره باید بر سر مسائل گفتگو کنند که توافق بر سر آن آسان باشد تا زمینه پایان جنگ و برقراری صلح را فراهم کند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با اشاره قتل‌های هدفمند و هشدارهای تازه سفارت امریکا در کابل و ملل متحد در این مورد نوشته است که جامعه جهانی باید اجازه ندهد که افغان‌ها بیشتر از این کشته شوند و وضعیت بیشتر این بحرانی شود. به نظر روزنامه ادامه این وضعیت می‌تواند باعث شود که آتش جنگ دامن آنها را هم بگیرد.

XS
SM
MD
LG