لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

گروه امربالمعروف هرات خالکوبی را ممنوع کرد


گروه امربالمعروف هرات
گروه امربالمعروف هرات

پوریا که نام اصلی اش شیراحمد است از نه سال قبل در بخش تاتو یا خالکوبی فعالیت دارد. او پس از کار در کشورهای ترکیه و ایران دو سال قبل به هرات آمد و در یک دکان کوچک، در گوشه‌ای از شهر هرات فعالیت دارد.

اما به تازگی گروه امربالمعروف ریاست حج و اوقاف ولایت هرات به وی هشدار توقف کارش را داده اند.

این هشدار پوریا را نگران ساخته و او نسبت به فعالیتش در هرات هراس دارد: "گروه امربالمعروف پنج روز قبل آمدند و گفتند که چرا کار خالکوبی را می‌کنید. این گروه در مورد تاتو کردن معلومات ندارند و فقط آیه قرآن را می‌خوانند که خالکوبی در اسلام حرام است و ممانعت می‌کنند."

پوریا از طریق تاتو روزانه پنجصد افغانی درآمد دارد و این پول را مصرف فامیل نه نفره اش می‌کند. اکثر مشتریان پوریا افراد بین سنین ۱۸ تا ۵۵ سال هستند.

معراج جوان بیست ساله است که برای خالکوبی بیشتر روی دستش نزد پوریا آمده: " گروه امر بالمعروف نادیده قضاوت نکنند باید در مورد فعالیت مراکز تاتو یا خالکوبی معلومات درست داشته باشند."

گروه امربالمعرف هرات
گروه امربالمعرف هرات

گروه امربالمعروف ریاست حج و اوقاف هرات چهار ماه قبل تشکیل شد که یک زن و سه مرد شامل این گروه هستند.

این گروه چهارنفری قبل از این برخی رستورانت‌ها و مراکز صحی و کافه‌ها را هم نظارت کرده و بعضی محدودیت‌ها را بر مالکان آن وضع کردند.

آنان به تازگی خالکوبی در هرات را ممنوع اعلام کردند. سید احمد قریشی عضو این گروه، خالکوبی را از لحاظ دینی تشابه شدن با کفار می‌داند: "کسی که خالکوبی می‌کند برای دیگران ضرر می‌رساند و کسی که بر بدنش خالکوبی می‌کند بر خود ظلم می‌کند. پیامبر خدا این کار را منع کرده است. کسی که نقش‌های عجیب و غریب بر بدنش می‌کشد خود را با کفار و یهود و نصارا تشبیه می‌کند و در شان یک انسان مسلمان چنین کاری نیست."

درزمان رژیم طالبان گروه امربالمعروف اعمال سختگیرانه را بر مردم وضع می‌کردند.

با گذشت این سال‌ها اما در شرایط فعلی گروهی تحت این نام آنهم از سوی حکومت در هرات فعالیت دارد. عبدالخالق حقانی بر فعالیت قانونی این گروه پافشاری دارد: "فعالیت گروه امربالمعروف جز لایحه وظایف این ریاست است. اگر در دیگر ولایات این گروه فعالیت ندارد مشکل از آنان است اما بر اساس قانون این گروه در هرات فعالیت می‌کند."

حدود یک سال قبل مولوی مجیب الرحمن انصاری خطیب مسجد جامع گازرگاه هرات در ساحه فعالیتش چنین گروهی را تشکیل داد اما در حال حاضر فعالیت آن گروه کمرنگ شده.

هر چند گروه امربالمعروف هدف شان را مبارزه با منکرات می‌دانند اما برخی از فعالان مدنی نگران اند که این گروه در آینده دست به محاکمه و مجازات افراد بزنند.

XS
SM
MD
LG