لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

عدم تطبیق "توافقنامه امریکا با طالبان"، مشکل بنیادی فراراه گفتگوها


امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

از چند روز به این سو هیئت گفت‌وگوکنندۀ دولت افغانستان از آمادگی‌های کامل این گروه برای بحث روی آجندای گفت‌وگوهای صلح خبر می‌دهد، اما هیئت طالبان تا به حال آمادۀ گفت‌وگو با هیئت دولت افغانستان نشده است.

به تازگی هیئت طالبان می‌گوید که مشکل اساسی فرا راه این گفت‌وگوها عدم تطبیق کامل توافقنامۀ صلح این گروه با امریکا است.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی که به رادیوی آزادی فرستاده، نوشته است: "اصل و اساس و حل مشكل در تطبيق کامل توافقنامه است، آزادی زندانيان و پایان دادن به لیست‌های سیاه از ماده‌های توافقنامه است."

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در همین حال گزارش‌های وجود دارد که شرط اساسی طالبان در دو دوم گفت‌وگوهای صلح رهایی زندانیان باقی‌ماندۀ این گروه و بیرون کردن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد است - موضوعی که رادیو آزادی نتوانست آن را از منابع رسمی گزارش دهد.

آقای نعیم می‌گوید، تا زمانی که توافقنامۀ امریکا با طالبان به گونۀ کامل تطبیق نشود، مشکل حل نمی‌شود.

هیئت مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان به پرسش‌های رادیوی آزادی در این باره پاسخ نمی‌دهد، اما می‌گوید که آجندا و اولویت‌های گفت‌وگوهای آنان به هیئت طالبان تسلیم داده شده و آنان منتظر آمادگی تیم مذاکره کنندهٔ طالبان هستند.

شریفه زرمتی، عضو این هیئت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است: "هر زمانی که آمادگی‌های جانب مقابل تکمیل شود امیدواریم هر چه زودتر نشست اساسی دو جانب روی آجندا صورت گیرد و نشست‌های داخلی تیم مذاکراتی دولت جمهوری اسلامی افغانستان روی موضوعات داخلی همچنان ادامه دارد."

حفیظ منصور، عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان
حفیظ منصور، عضو هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان

پیش از این حفیظ منصور، عضو دیگر هیئت مذاکراتی دولت افغانستان به رادیوی آزادی گفته بود که طالبان علاقه‌ای به گفت‌وگوهای سازنده ندارند.

به گفتۀ آقای منصور هیئت طالبان حتا حاضر نیستند که روی مشرویت و یا عدم مشروعیت جنگ جاری گفت‌وگو کنند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پاسخ به این اظهارات آقای منصور به رادیوی آزادی می‌گوید که مشروعیت جهاد ملت افغان از ابتدا معلوم و واضح است.

این در حالیست که نامزد وزیر خارجهٔ جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده به مجلس سنای امریکا گفته است که ادارۀ جدید امریکا توافقنامۀ صلح این کشور با گروه طالبان را ارزیابی می‌کند.

انتونی بلینکن، نامزد وزارت خارجه در کابینه جو بایدن
انتونی بلینکن، نامزد وزارت خارجه در کابینه جو بایدن

دور دوم گفت‌وگوهای صلح افغانستان میان هیئت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان حدود ۱۶ روز پیش آغاز شد، اما تا به حال پیشرفت چشمگیری در این گفت‌وگوها صورت نگرفته است و نشست اساسی روی آجندای این گفت‌وگوها برگزار نشده است.

XS
SM
MD
LG