لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۴ عقرب ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

اسپیک‌تتر از یک نمایش‌نامه و روایتِ مهاجرت دو جوان افغان نوشته است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • اسپیک تتر

مجله اسپیک‌تتر چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد یک نمایش‌نامه نوشته است که تلاش دو جوان افغان را برای مهاجرت به بریتانیا تمثیل می‌کند.

این دو جوان با ۲هزار دالر نقد و دو جوره کرمچ اضافه‌گی سفری را آغاز می‌کنند که ازترکیه، آتن، روم، و پاریس گذشته و به لندن می‌رسد.

به نوشته مجله این دو جوان افغان بنامهای کبیر و آرین قهرمانان این نمایش هستند. کبیر به‌جز از خیالاتش چیزی دیگری در سر ندارد و آرین نابغه الجبر است و تمام زیبایی را در اعداد می‌بیند و ازشنیدن آواز پرندگان لذت می‌برد.

هرچند آنها می‌دانند که در مسیر این سفر باید از دو بحر بگذرند، ولی هیچ یک شنا کرده نمی‌توانند و یکبار هم در وقت گذاشتن از ترکیه به یونان نزدیک است که در قایق غرق شوند.

مجله سپیک تیتر می‌نویسد با رسیدن به خشکه‌های یونان داستان این دو جوان خاتمه پیدا نمی‌کند. در اینجا یک خانواده دهقان یونانی آنها را به زمین‌های خود می‌برد، شش ماه بر آنها کار میکند و بالاخره پولی به آنها پرداخت نمی‌کند.

بعد از دو سال سرگردانی آنها به سواحل نورماندی فرانسه می‌رسند و در آنطرف آب، کوه‌های سفید رنگ سواحل بریتانیا را می‌بینند.

در اینجا کاکای آنها یک مقدارپول برایشان می‌فرستد و آنها به یک راننده لاری پول می‌دهند که آنها را قاچاقی از ساحل بگذراند. راننده به آنها می‌گوید لاری‌اش هیچ‌وقت تلاشی نشده است، البته او واقعیت می‌گوید زیرا موتر وی یک سردخانه است که تا منفی ۱۸ درجه سرد می‌شود و به همین دلیل مورد تلاشی قرار نمی‌گیرد. در حقیقت این یک دامی برای دو جوان می‌شود و این داستان با تراژیدی خاتمه پیدا می‌کند.

مجله اسپیک‌تتر می‌نویسد یک موضوع در پایان این نمایش‌نامه بی‌جواب می‌ماند که مسوول واقعی این فاجعه کیست: خود آنها، قاچاقبران بی‌رحم، کاکاهای غافل و یا سازمان ملل متحد که پناهجویان را به چنین سفر خطرناک تشویق می‌کند.

  • اندین تایمز

روزنامه اندین تایمز در شماره اخیر خود به مهارت بازی کن تیم ملی کریکت افغانستان رحمت‌الله گوربز اشاره کرده است که در بازی ۵۰ او وره یک روزه بین‌المللی با تیم آیرلند، نشان داد.

روزنامه می‌نویسد گوربز یگانه بازی‌کن افغانستان است که توانست در بیتنگ خود در بازی‌های جهانی ۵۰ اووره یک روزه ریکورد ۱۰۰ را بشکند و ۱۲۷ رنز بسازد. او توانست در بیتنگ آغاز بازی ۹ بار شش رنز بسازد و هشت بار ۴ رنز.

روزنامه اندین تایمز می‌نویسد با این‌گونه بازی رحمت‌الله گوربز نام خودرا در سطح جهانی کریکت بلند برد.

قبل از این ناوجات سینگ سیدو بازی‌کن هندی در بازی‌های جهانی سال ۱۹۸۷ توانسته بود دربیتنگ خود ۵ بار شش رنز بسازد.

در ادامه همین بازی با‌ایرلند در امارات متحد عرب تیم ملی کریکت افغانستان در ۹ ویکید ۲۸۷ رنز ساخت و با تفاوت ۱۶ رنز تیم ملی افغانستان برنده شد.

XS
SM
MD
LG