لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

خبرنگاران هرات نشست خبری رئیس جمهور غنی را تحریم کردند


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در هرات
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در هرات

خبرنگاران هرات نشست خبری رئیس جمهور غنی را تحریم کردند.

شماری از خبرنگاران می‌گویند چون دسترسی خبرنگاران ملاقات‌های رئیس جمهور در هرات را محدود ساخته شده بودند، آن‌ها نشست خبری امروز صبح را تحریم کرده اند.

رییس جمهور غنی روز پنجشنبه (۲ دلو) برای آنچه "بررسی وضعیت عمومی" این ولایت اعلام شده است، به هرات رفت. آقای غنی با هیئت همراهش، با گروه‌های مختلف جامعه هرات دیدار داشت. خبرنگاران در این ولایت می‌گویند تمام این نشست‌ها و دید و بازدیدها پشت درهای بسته صورت گرفته است.

خبرنگاران هرات نیز در واکنش به آنچه آن‌ها نادیده‌گرفتن رسانه‌ها در این ولایت می خوانند، نشست خبری صبح امروز جمعه رییس جمهور غنی را تحریم کردند.

شماری از خبرنگاران در ولایت هرات می‌گویند آنان در آجندای سفر رییس جمهوری نادیده گرفته شدند و برای شان اجازه پوشش هیچ برنامه ای داده نشد.

الهه ساحل خبرنگاری که قرار بود در نشست زنان ولایت هرات با رییس جمهور از نشانی زنان خبرنگار مشکلات موجود را در میان بگذارد، می‌گوید از فهرست ملاقات‌ کنندگان حذف شده است.

بانو ساحل می‌افزاید:‌"من و سمیه ولیزاده از رادیو کلید دعوت شدیم تا به نمایندگی از زنان خبرنگار در نشست با رییس جمهور شرکت کنیم، اما برای ما هیچ کارتی صادر نشد و گفته شد که از لیست حذف شدید. این خیلی دردآور است که ما در عرصه اطلاع‌رسانی تلاش می‌کنیم اما در چنین وقت‌های حذف می‌شویم."

نصیراحمد صالحی یکی دیگر از خبرنگاران در ولایت هرات می‌گوید در شرایطی که خبرنگاران بیش از هر زمان دیگر زیر تهدیدهای امنیتی استند، نادیده گرفتن شان از سوی تیم ریاست جمهوری، بی‌حرمتی به آزادی بیان است.

آقای صالحی می‌افزاید:‌"جلوگیری از ورود خبرنگاران به نشست‌های رییس جمهور، خودداری رییس جمهور از دیدار با خبرنگاران و همچنان معرفی مسئولان رده پایین برای مصاحبه با خبرنگاران را ما بی‌حرمتی به جامعه رسانه‌یی هرات تلقی کردیم و تصمیم گرفتیم که هیچ‌یک از نشست‌های رییس جمهور را پوشش ندهیم."

اشرف سادات یکی از فعالان مدنی در این ولایت می‌گوید کسانی به نماینده‌گی از مردم هرات صحبت کردند که چالش ها و مشکلات مردم و جامعه هرات را پنهان‌ می‌کنند.

آقای سادات افزود: "شهر به تعطیلی می‌رود، دروازه‌های شهر بسته می‌شود، تمام کارمندان ادارات مصروف می‌شوند. در این شرایط مردم انتظار دارند تا نمایند‌گان واقعی مردم چالش‌های موجود در شهر را به گوش رییس جمهور برسانند، اما متاسفانه چیدمان سلیقه‌یی بوده."

اما دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رییس جمهور می‌گوید به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دید و بازدیدها با جمع کوچکی برگزار شد. آقای مینه پال تاکید می‌کند که ممانعتی برای حضور خبرنگاران وجود نداشت.

اما دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رییس افغانستان
اما دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رییس افغانستان

آقای مینه پال افزود: "در نشست رییس جمهور به هرات روی موضوعات صلح، ارتباطات منطقوی، اوضاع امنیتی هرات با اقشار مختلف بحث شد، اما تمامی دیدارها در سالن‌های نسبتاً کوچک بود که گنجایش شمار زیادی را نداشت. اما از حضور خبرنگاران ممانعت نشد."

این نهمین سفر رییس جمهورغنی به ولایت هرات و نخستین سفرش در دور دوم ریاست جمهوری‌اش به این ولایت است. در این سفر، آقای غنی میدان هوایی هرات را به نام خواجه عبدالله انصار یکی از صوفیان و علمای نامدار قرن پنجم هجری مسمی کرد.

واکنش خبرنگاران در برابر عدم دسترسی آن‌ها به معلومات در جریان سفر رئیس جمهور غنی به هرات در حالی انجام می‌شود، که در دو ماه پسین جامعه‌ خبرنگاری افغانستان به شدت زیر تهدید هراس‌افکنان قرار دارد و دست‌کم پنج خبرنگار در این مدت جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG