لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

"کاهش خشونت‌" و "صلح‌خواهی" شعار برنامه دیوارنگاری بانوان بدخشانی


گروهی از بانوان بدخشانی در برنامه دیوارنگاری در این ولایت
گروهی از بانوان بدخشانی در برنامه دیوارنگاری در این ولایت

گروهی از بانوان بدخشانی برنامه دیوارنگاری را با شعار صلح‌خواهی و کاهش خشونت‌ها در فیض آباد مرکز بدخشان راه اندازی کردند.

شماری از بانوان بدخشانی در هماهنگی با ریاست اطلاعات فرهنگ و همچنان ریاست امور زنان برنامه دیوار نگاری را در ولایت بدخشان راه اندازه کرده اند.

این بانوان در ۵ بخش مهم و پر ازدحام شهر فیض آباد دیوار‌ها را با رنگ‌های پر زرق و برق نقاشی می‌کنند و سپس با شعار‌های صلح‌خواهی که اگثریت این شعار‌ها از متون دینی گرفته است نشته می‌کنند.

آصفه کریمی مسوول این گروهی از بانوان می‌گوید که در این برنامه نقاشی‌های دیواری و شعارهایی روی دیوار می‌کشند تا توجه جامعه را به نقش صلح جلب کنند. به گفته خانم کریمی آنها با راه اندازی این برنامه می خواهند تا ذهن افراد جامعه را برای تامین صلح در کشور باز نمایند.

دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان
دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان

او افزود: "منظورما از دیوار نگاری با پیام‌های صلح این است که حد اقل سبب تغییر ذهن مردم عام و هر رهگذر شود. پیام‌های ما پیام صلح است و اگر کسی سواد ندارد می‌توانند بادیدن تصویر ذهن صلح پروردی را در وجودش زنده کند."

شماری از فعالان حقوق زن در بدخشان نیز می‌گویند که برنامه دیوار نگاری نتایج خوبی دارد و مردم عام و بی‌سواد هم می‌توانند از پیامدهای جنگ و صلح بدانند.

دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان
دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان

لینا شیرزاد فعال حقوق زن در بدخشان می‌گوید که زنان بدخشانی آستین بر زده اند تا از هر گزینه ممکن مردم به صلح نزدیک شود آنان دست بر نخواهد برداشت.

او افزود: "برنامه‌های فرهنگی چه نقاشی باشد و چه شعر و شاعری باشد بخاطر آمدن صلح تاثیرات مثبت را می‌تواند داشته باشد. با دیدن این تصاویر و پیام‌ها دیدگاه جنگجویانه‌شان تغییر می‌کند."

باشندگان بدخشان که از نزدیک این دیوار نگاری عبور می‌کنند، سواد دارند پیام را می‌خوانند و اگر بی‌سواد اند تصویرهای خشونت را تماشا می‌کنند.

برنامه دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان
برنامه دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان

فوزیه وحدت می‌گوید که دیوارنگاری در جامعه سنتی که آنها زندگی می‌کنند نقش مهم و اساسی دارد.

او می‌افزاید: "به نظر من، دیوارنگاری یکی از روش‌های خیلی عالی است که می‌تواند در جامعه سنتی‌ای که زندگی می‌کنیم نقش مهمی داشته باشد."

همچنان آنان از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند که دست از خشونت برداشته و کشتار مردم بی‌گناه افغانستان را متوقف کنند.

دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان
دیوارنگاری بانوان در ولایت بدخشان

سیزده روز از آغاز دور دوم گفتگوهای صلح میان نماینده‌های حکومت افغانستان و گروهی طالبان در قطر می‌گذرد.

در این مدت تاکنون این گفتگو‌ها نتیجه در پی نداشته است.

اینجا در بدخشان زنان و مردان و حتی کودکان به نتیجه این گفتگو‌ها چشم دوخته اند به امید این‌که، این گفتگوها سبب ختم ۴۰ جنگ در بدخشان گردد.

XS
SM
MD
LG