لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

امریکا توافقنامه صلح امریکا با طالبان را بازنگری می‌کند


آرشیف: جریان توافقامه صلح امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰
آرشیف: جریان توافقامه صلح امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا به حمدالله محب، همتای افغانش، گفته است که امریکا توافقنامه صلح امریکا با گروه طالبان را بازنگری می‌کند.

مشاور امنیت ملی امریکا گفته است که توافقنامه صلح با گروه طالبان را بازنگری و بررسی می‌کند که آیا این گروه به تعهدات خود در زمینه‌های قطع رابطه با گروهای تروریستی،کاهش خشونت و آغاز مذاکره معنی‌دار با حکومت افغانستان پابند است یا نه.

در اعلامیه دفتر شورای امنیت ملی امریکا در این مورد آمده که آقای سالیوان تأکید کرده که کشورش از روند صلح و تلاش‌های دیپلوماتیک منطقه‌ای حمایت می‌کند که تا به توافق سیاسی و برقراری آتش‌بس پایدار کمک کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا

مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا گفته که کشورش برای حفظ "دستاوردهای فوق‌العاده زنان، دختران و اقلیت‌ها" در افغانستان به عنوان بخشی از روند حمایت می‌کند.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان هم از قول جیک سالیوان در این گفتگوی تلفنی گفته که همکاری و دوستی با نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از اولویت‌های دولت جدید امریکا است و به مشورت با حکومت افغانستان ادامه می‌دهد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده گفته است: «افغانستان به دوستی استراتیژیک خود با امریکا متعهد است و هر دو طرف روی صلح، امنیت، مبارزه با تروریزم و مسایل منطقه‌ای مشترکاً کار می‌کند و از بررسی توافقنامه میان امریکا و طالبان در دوحه حمایت می‌کند.»

رحمت‌الله اندر
رحمت‌الله اندر

آقای اندر افزوده که هر دو جانب بر آتش‌بس دایمی، صلح پایدار و عادلانه، افغانستان دموکراتیک، دستاوردهای دو دهه گذشته، حفظ حقوق تمام افغان‌ها و اصلاحات گفتگو کردند.

توافقامه امریکا و طالبان برای آوردن صلح در افغانستان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ امضا شد که براساس آن تا ماه می‌آینده تمام نیروهای امریکایی افغانستان را ترک می‌کند.

آرشیف: جریان توافقامه صلح امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰
آرشیف: جریان توافقامه صلح امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰

براساس این توافقنامه، طالبان تعهد کردند که از خاک افغانستان علیه منافع امریکا استفاده نمی‌شود و مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز می‌کنند.

تیم‌های مذاکراتی حکومت افغانستان و طالبان در ۱۲ماه سپمتبر سال گذشته میلادی اولین مرحله گفتگوها را آغاز کردند که پس از حدود چهار ماه بر سر تهیه طرزالعمل مذاکرات به توافق رسیدند و موضوع‌های پیشنهادی برای گفتگو هنوز نهایی نشده است.

شریفه زرمتی عضو تیم مذاکره‌کننده دولت به رادیو آزادی گفت که هنوز هم طالبان فهرست موضوع‌های پیشنهادی خود را تهیه نکرده است.

شریفه زرمتی عضو تیم مذاکره‌کننده دولت
شریفه زرمتی عضو تیم مذاکره‌کننده دولت

خانم زرمتی گفت: «ما هنوز هم منتظر موارد و نکات مهم اجندا را که آنان می‌خواهند روی آن گفتگو کنند، هستیم تا آن را با ما شریک کنند تا مشترکا روی آن کار صورت گیرد با گذشت زمان جانب مقابل هنوز هم کدام پاسخ مثبت و یا منفی ارایه نکرده است و مذاکرات با آنها متوقف است.»

خانم زرمتی افزود که پیش از این تیم مذاکره‌کننده طالبان محورهای اصلی مورد نظر خود برای گفتگو را با جانب دولت در میان نگذاشته، اما در نشست‌های ابتدایی گفتند که موضوع‌های مورد نظر خود را بازنگری می‌کنند.

خانم زرمتی می‌گوید اولویت تیم مذاکره‌کننده حکومت گفتگو درباره آتش‌بس است، اما محمد نعیم سخنگوی دفترسیاسی طالبان به رادیوآزادی گفت که نمایندگان هم تا حال برنامه خود برای گفتگو را ارائه نکرده‌اند.

این سخنگوی طالبان درباره بازنگری توافقنامه صلح از جانب امریکا اظهار نظر نکرد.

XS
SM
MD
LG