لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

طالبان: به همه بندهای توافقنامه با امریکا متعهدیم


آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر
آرشیف، گفتگوهای میان افغانان در قطر

طالبان بعد از این که واشنگتن گفت که توافقنامه دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا با این گروه را ارزیابی می‌کند، می‌گویند که به همۀ بندهای این توافقنامه متعهد اند.

جاک سلیوان مشاور امنیت ملی امریکا و انتونی بلینکن سرپرست وزارت خارجه گفته اند که توافقنامه قطر را ارزیابی می‌کنند.

آن‌ها گفته اند، در این ارزیابی دیده خواهد شد که طالبان به تعهدهای قطع روابط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت در افغانستان و گفتگوی واقعی با حکومت افغانستان و جوانب دیگر متعهد اند یا نه.

طالبان بعد از این اظهارات مقام‌های امریکایی گفتند که از هیچ تعهد توافقنامۀ قطر تخطی نکرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر شام روز شنبه (۴ دلو) به رادیو آزادی گفت که تطبیق توافقنامه دوحه یگانه راه حل معضل در افغانستان است.

آقای نعیم می‌گوید: "ما از جانب خویش یک بار دیگر اظهار می‌داریم که تطبیق همه بندهای توافقنامه برای همه بهتر می‌باشد. ما به تعهداتی که در توافقنامه نموده‌ایم، ملتزم می‌باشیم و از جانب مقابل هم می‌خواهیم که به تعهدات خویش که در توافقنامه نموده، ملتزم باشد."

توافقنامه آوردن صلح به افغانستان میان طالبان و حکومت سابق امریکا در فبروری سال ۲۰۲۰ یعنی یک سال قبل امضا شد.

با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا واشنگتن می‌خواهد محتوای این توافقنامه را ارزیابی کند.

مقام‌های حکومت جدید گفته اند که اگر این توافقنامه دست‌آوردهای دو دهه در افغانستان را حفاظت نکند، نتیجۀ در قبال نخواهد داشت.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

طالبان در این توافقنامه تعهد کرده‌اند که خشونت را کاهش می‌دهند، بر نیروهای خارجی حمله نمی‌کنند، روابط با شبکۀ القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را قطع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه امریکا بار دیگر استفاده شود.

طالبان هرچند خود را به این تعهدات پایبند می‌دانند ولی مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که خشونت کاهش نیافته و طالبان روابط خود با شبکۀ القاعده راقطع نکرده‌اند، ادعای که ازسوی طالبان رد شده است.

هنوز روشن نیست که حکومت جدید امریکا توافقنامه قطر را چه زمانی و چگونه ارزیابی می‌کند. ولی حکومت افغانستان که از آغاز با برخی مواد این توافقنامه مخالف بود از این اقدام واشنگتن استقبال کرده است.

عبدالله خنجانی معین و سرپرست وزارت دولت در امور صلح می‌گوید:‌ "جمهوری اسلامی افغانستان از تصمیم ادارۀ جدید ایالات متحدۀ امریکا مبنی بر ارزیابی توافقنامه دوحه میان ایالات متحدۀ امریکا و طالبان استقبال می‌کند و هم‌زمان تقاضا دارد تا این ارزیابی مبتنی بر خواسته‌های مردم افغانستان که همانا ختم فوری خشونت‌ها، رسیدن به یک صلح عادلانه و پایدار در افغانستان است، صورت بگیرد."

عبدالله خنجانی، سرپرست و معین وزارت دولت در امور صلح
عبدالله خنجانی، سرپرست و معین وزارت دولت در امور صلح

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که گفتگوهای قطر در حالت رکود قرار دارد.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح دیروز از دوحه به خبرنگاران گفت که تیم دولت تمام موارد مربوط به آجندا را ترتیب داده و منتظر جانب مقابل است تا برای حضور در بحث اساسی روی موضوع آجندا اعلام آمادگی کند.

او افزود که از چند روز به این‌سو کدام مجلسی بین جانبین صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG