لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۶

هشت صبح به برکناری وزیر مالیه توسط رئیس جمهور غنی پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

برکناری وزیر مالیه و ادامه کمک‌های جامعه جهانی و امریکا به افغانستان، از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز یک‌شنبه (۵ جدی) کابل است.

  • هشت صبح

هشت صبح با اشاره به برکناری عبدالهادی ارغندیوال وزیر مالیه و همچنین جواد عثمانی وزیر صحت، در سرمقاله خود نوشته که محمداشرف غنی، رئیس جمهوری در حالی این وزیران را برکنار کرد که هم اکنون چهار وزارتخانه را سرپرستان به صورت غیر قانونی اداره می‌کنند.

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان آقای ارغندیوال را دیروز (شنبه، ۴ دلو) و آقای عثمانی را ۲۳ روز پیش برکنار کرد.

روزنامه افزوده است که اگرچه دلیل برکناری آقای عثمانی فساد در وزارت تحت امر او گفته شد و دلیل برکناری آقای ارغندیوال سرپیچی از اوامر رئیس جمهور عنوان شده است، اما هنوز روشن نیست که در پشت پرده چه می‌گذرد.

نویسنده باور دارد که این کار خود باعث افزایش فساد و ناکارآمدی و سستی در وزارتخانه‌ها و اداره‌ها خواهد شد، چرا که راه مداخله برای "حلقات مغرض" باز می‌شود.

  • مسیر

روزنامه مسیر هم با اشاره به همین موضوع نوشته در حکومت کنونی تمام وزیران به‌جای این که به رئیس جمهور پاسخگو باشند، به رئیس اداره امور ریاست جمهوری پاسخگو اند و هر وزیری که چنین نکرد، با چنین مشکل مواجه می‌شود.

روزنامه حکومت کنونی را به نوعی "شرکت خصوصی" تشبیه کرده که مالکان آن دست باز دارند مخالفان خود را بدون توجه به احکام قانون از صحنه بردارند.

نویسنده سرمقاله مسیر انتقاد کرده که حاکمیت این افراد در اداره‌های دولتی به آنان کمک می‌کند که بار دیگر دست به فساد بزنند.

نویسنده اقدامات آن‌ها را نوعی "خودسری" خوانده و از مردم خواسته که باید برضد این نوع خودسری‌ها، قانون‌شکنی‌ها، فساد و ظلم ایستادگی کنند. روزنامه اما غیر از برکناری آقای ارغندیوال، به مورد مشخصی در این مورد اشاره نکرده است.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با عنوان "مبارزه برضد تروریزم و حمایت بین‌المللی برای صلح" نوشته که مبارزه با تروریزم در افغانستان و همچنین پشتیبانی از صلح در این کشور ادامه یابد.

نویسنده با اشاره به ادامه حمایت امریکا، اروپا، سازمان ملل متحد و به خصوص سازمان ناتو، نوشته است که نماینده‌های آنان به رئیس جمهور غنی اطمینان داده‌اند این کشورها و سازمان‌ها در کنار افغانستان هستند و به هیچ کسی اجازه نمی‌دهند که افغانستان را بار دیگر به لانه تروریستان تبدیل کنند.

نویسنده هیواد افزوده است که برای موفقیت روند صلح افغانستان و برقراری صلح در کشور، همکاری‌های کشورهای عضو ناتو، اتحادیه اروپا و جامعه جهانی و به امنیت منطقه بسیار با اهمیت است.

XS
SM
MD
LG