لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

ارکستر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان در اجلاس داووس برنامه اجرا می‌کند


شماری از شاگردان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان
شماری از شاگردان انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

"مرا ببین" کنسرت بین‌المللی "مجمع جهانی اقتصاد" در داووس سوئیس و اجرای ارکستر انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به گونه مجازی اجرا می‌کند.

کنسرت جهانی که به هدف ایجاد انگیزه، همدلی و امید در شرایطی که جهان بیش از هر زمانی محتاج آن است، در مراسم افتتاحیه اجلاس سالانه ۲۰۲۱ مجمع اقتصادی جهان برگزار می‌شود.

در کنار افغانستان، کشورهای چین، افریقای جنوبی، ایتالیا، امریکا، اتریش و برازیل نیز به شکل مجازی اجرا خواهند داشت.

احمد ناصر سرمست
احمد ناصر سرمست

احمدناصر سرمست، رئیس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید: "انستیتوت موسیقی افغانستان در ده سال اخیر مشعل‌دار دیپلوماسی افغانستان در جامعه جهانی بوده. امسال حضور ارکستر موسیقی افغانستان به شکل حضوری نبوده و به شکل مجازی است. و ارکستر مجلسی انستیتوت موسیقی در کنار هفت کشور دیگر از افغانستان نمایندگی می‌کند."

آقای سرمست می‌گوید از زمان ایجاد این انستیتوت در ده سال اخیر، تلاش کرده تا با اجراهای متعدد در کنسرت‌های بین‌المللی، چهره مثبتی از افغانستان به جهان ارائه کند.

اما به گفته او، در یک سال اخیر به علت شیوع ویروس کرونا، چندین اجرای این انستیتوت در کنسرت‌های بین‌المللی لغو شده است: "با آن هم ما شرایط آموزش دوامدار را برای شاگردان صنف‌های پنج تا چهارده فراهم کردیم. صنف به شکل آنلاین ادامه دارد و تمام امکانات را برای شاگردان فراهم کردیم تا در شرایط کرونا از آموزش‌های خود عقب نمانند."

این کنسرت در اوج بحران کرونا در کشورهای مختلف ثبت شده و به شکل سینمایی به نمایش گذاشته می‌شود.

هم اکنون ۳۰۰ دانش‌آموز در انستیتوت موسیقی افغانستان سرگرم آموزش موسیقی حرفه‌ای هستند که حدود ۴۰ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند.

اجرای ارکستر زهره در سلواکیا July 15, 2019
اجرای ارکستر زهره در سلواکیا July 15, 2019

زهره، ارکستر زنانه‌ای که حضور آن در کنسرت‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر سبب شد تا این انستیتوت در سال ۲۰۱۸ جایزه پولار میوزیک، معتبرترین جایزه موسیقی جهان را به نام افغانستان ثبت کند.

سال گذشته برای نخستین بار ارکستر زهره به صورت حضوری در این مجمع جهانی کنسرت اجرا کرد، اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا این اجلاس و کنسرت‌ها به گونه مجازی برگزار می‌شود.

مجمع جهانی اقتصاد یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی سوئیس است که اجلاس آن به صورت سالانه با حضور چهره‌های برجسته اقتصادی و سیاسی از سراسر جهان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG