لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

ایروایشیا ریوو: آیا چین و پاکستان در کابل با همدیگر همکاری دارند؟


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • ایروایشیا ریوو

نشریه ایروایشیا ریوو با مطرح کردن این پرسش که آیا چین و پاکستان در کابل با همدیگر همکاری دارند؟ می‌نویسد که تمایل پیکنگ برای همکاری بیشتر با اسلام آباد در خاک افغانستان تنش در نیم قارۀ هند را افزایش می‌دهد و نگرانی‌های موجود پیرامون خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را برجسته می‌سازد.

نشریه می‌افزاید که حکومت افغانستان در این اواخر بازداشت یک گروه ده نفری جاسوسان چین را افشاکرد.

این گروه که گفته می‌شود در سال ۲۰۲۰ با شبکۀ حقانی تماس برقرار کرده بود در دسمبر گذشته از افغانستان اخراج شد.

ایروایشیا ریوو می‌نویسد هر چند جزئیات داده نشده که این افراد به چه نوع جاسوسی متهم شدند ولی رسانه‌های هند گفتند که این گروه با شبکۀ حقانی و طالبان ارتباط برقرار کرده بود.

پیکنگ نپذیرفته است که گویا این چینایی‌ها به اتهام جاسوسی از افغانستان اخراج شده باشند. اما امنیت ملی افغانستان بازداشت یک گروه از جاسوسان چینیایی را به ولسی جرگه تأیید کرده است.

نشریه می‌نویسد که چین بخاطر تامین منافع استراتژیک خود در افغانستان روابط خود با این کشور را گسترش داده است.

ایروایشیا ریوو می‌نویسد که پیکنگ تلاش دارد در افغانستان سرشار از معادن طبیعی ریشه بدواند و امنیت منطقه نیز برایش بسیار مهم است.

به گفته نشریه در حالیکه چین از پروسه صلح در افغانستان حمایت کرده، منافع امنیتی خود را در روابط نزدیکتر با طالبان نیز می‌بیند.

  • ستارز ایند سترایپس

از سوی دیگر روزنامۀ ستارز ایند سترایپس که بیشتر موضوعات نظامی را تحت پوشش قرار می‌دهد نوشته است که اردوی امریکا واکسیناسیون کرونا را به سربازان خود در افغانستان آغاز کرده است.

روزنامه می‌افزاید که بسته‌های واکسین مودرنا یک هفته قبل به افغانستان فرستاده شد و تطبیق واکسین عملاً روز دوشنبه گذشته آغاز شد.

مقامات نظامی گفته اند که در قدم اول کسانی که در صف اول مبارزه علیه کرونا قرار دارند واکسین می‌شوند و سپس همۀ کارمندان و قراردادیان واکسین خواهند شد.

دولت افغانستان هم گفته است که بسته‌های واکسین کرونا را تا اوایل تابستان از کشورهای کمک کننده دریافت خواهد کرد.

رسانه‌های هندی از قول مقامات این کشور در این اواخر گزارش دادند که اگر دولت افغانستان بپذیرد دهلی نو آماده است که بر علاوۀ چند کشور دیگر آسیای جنوبی به افغانستان هم واکسین کرونا بفرستد.

روزنامه می‌نویسد که مقامات امریکایی در بارۀ اینکه چه شماری از سربازان امریکایی در افغانستان به کرونا مبتلا شده اند چیزی نمی‌گویند و وزارت دفاع امریکا نیز نمی‌گوید که چه شماری از سربازان در کدام منطقه و کشور به این ویروس دچار شده اند ولی در مجموع ۱۸ سرباز امریکایی در اثر کرونا درگذشته و ۱۳۰ هزار تن دیگر به این ویروس مبتلا شده اند.

همچنین ۵۴ قراردادی و ۱۴۵ کارمند ملکی وزارت دفاع امریکا در اثر این بیماری درگذشته اند.

XS
SM
MD
LG