لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

حمدالله محب: طالبان در پی صلح و آشتی واقعی نیستند


حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان در پی صلح و آشتی واقعی نیستند.

او گفت که طالبان تا هنوز مانند گروه تروریستی فعالیت می‌کنند.

آقای محب در سخنرانی‌اش در قول اردوی هوایی گفت، دولت پنج و نیم هزار زندانی طالب شامل مجرمان، قاچاقبران، دزدان و قاتلان را رها کرد.

اما به گفته آقای محب، طالبان نه تنها که جنگ و خشونت را کاهش نه دادند، بلکه در کنار مذاکرات صلح، به صدای بلند صلح هم لبیک نگفتند.

دیدار حمدالله محب از قول اردوی هوایی افغانستان
دیدار حمدالله محب از قول اردوی هوایی افغانستان

آقای محب افزود: "طالبان به صدای صلح پاسخ رد دادند. نیروهای امنیتی و دفاعی ما
را هدف گرفتند. بر آن‌ها حمله کردند. در شاهراه‌ها موتر و وسایط را متوقف کردند، مردم را پائین کرده، کشتند و زندانی کردند. گمرکات غیر قانونی ایجاد کردند. به سرک‌ها بر آمده مردم را آزار و اذیت کردند. در شهرهای بزرگ به ویژه در کابل هر کسی که صاحب فکر نظر بود، هدف گرفته، به شهادت رساندند. تیم مذاکره کننده دولت برای مشوره به افغانستان آمد.آن‌ها ثابت کردند که خانه و باداران‌شان کجاست. برای گفتگو نزد باداران‌شان به آنجا رفتند."

منظور از اظهارات آقای محب اشاره به وقفهٔ ۲۰ روزه پس از سه ماه مذاکره بود که هیئت مذاکره کنندهٔ دولت برای مشوره به افغانستان و هیئت طالبان به رهبری ملا برادر به پاکستان رفت.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر گفت که هیئت طالبان برای دیدار با مقام‌های پاکستانی دربارهٔ مشکلات پناهجویان افغان، رفت و آمد افغانان به پاکستان، مسالهٔ زندانیان و چالش‌های فرا راه تجارت میان دو کشور به اسلام‌آباد سفر کرده است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی همچنان گفت که دوام حملهٔ طالبان بر پروژه‌های عام‌المنفعه ثابت می‌کند که این گروه تروریستی بوده، نیت صلح را ندارد.

به گفتهٔ او همزمان با آغاز گفتگوهای صلح رویدادهای امنیتی در افغانستان افزایش یافته اند.

آرشیف، انفجار در کابل
آرشیف، انفجار در کابل

هر چند، تیم‌های مذاکره کنندهٔ دولت افغانستان و طالبان در ۶ م ماه جنوری مرحلهٔ دوم گفتگوها را آغاز کردند، اما تاکنون پیشرفت قابل ملاحظهٔ در این زمینه به چشم نمی‌خورد.

در ضمن، در سه ماه اخیر حمله‌های هدفمند هم روبه افزایش بوده که در نتیجه آن، فعالان مدنی، خبرنگاران، سیاستمداران و کارمندان دولتی کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG