لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

وزارت صحت: واکسین پوهنتون آکسفورد مناسب‌ترین واکسین برای افغانستان است


افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال درمان در یکی از شفاخانه های کابل
افراد مبتلا به ویروس کرونا در حال درمان در یکی از شفاخانه های کابل

مقام‌های وزارت صحت افغانستان می‌گویند با کمک جامعه جهانی، تا میانه ماه سرطان آینده ۲۰ درصد جمعیت کشور می‌توانند واکسین ضد ویروس کرونا خریداری کنند.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می‌گوید که به کمک سازمان صحی جهان، اتحادیه بین‌المللی واکسین، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی تا اواخر دو سال آینده حدود ۴۰ درصد جمعیت واکسین خواهند شد.

این در حالی است که خانم جعفری از کاهش ابتلا به ویروس کرونا در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید در دو هفته اخیر شمار مبتلایان کووید-۱۹ در سراسر کشور کاهش یافته است.

او گفت: "واکسینی که برای افغانستان مناسب است، واکسین پوهنتون آکسفورد لندن است و به‌نام استرازنِکا یاد می‌شود. یک واکسین هم در کشور هندوستان ساخته شده که از همین کمپنی است."

به گفته سخنگوی وزارت صحت، امکان خریداری واکسین ضد کرونا از کشورهای دیگر محدود است و به رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از این ویروس تاکید می‌شود.

نوع جهش یافته ویروس کرونا ابتدا در بریتانیا شناسایی شد و بعد به کشورهای دیگر انتقال یافت. گفته می‌شود که این نوع ویروس در ایران تشخیص شده و نگرانی‌ها از انتقال آن به افغانستان افزایش یافته است.

آرشیف، کارمند صحی در ولایت هرات درجه تب یک خانم را اندازه گیری می کند
آرشیف، کارمند صحی در ولایت هرات درجه تب یک خانم را اندازه گیری می کند

فرید عمری متخصص بیماری‌های عفونی تأکید می‌کند که حکومت باید بر مرزهای مشترک با کشورهای همسایه کنترل بیشتری داشته باشد و آزمایش کرونا را قبل از آمدن به افغانسنان اجباری کند.

او گفت: "دولت مکلف است تا مرزهای خود را قرنطین کند، اگر امکان دارد. در غیر آن کسانی که به افغانستان می‌آیند و پاسپورت‌شان دخولی زده می‌شود، باید آزمایش کرونا داشته باشند در غیر آن نوع جدید این ویروس باز هم ما را غافلگیر خواهد کرد."

این در حالی است که براساس آمار رسمی، از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان تا کنون ۵۴،۷۵۰ تن به این ویروس مبتلا شده‌اند ۲۳۹۰ تن جان باخته‌اند و ۴۷۳۶۵ تن بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG