لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۲

هشت صبح: آمادگی برای فصل تازه جنگ


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

عدم پیشرفت در مذاکرات صلح و انتقال پول نقد از میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "آمادگی برای فصل تازه جنگ"، نوشته است که در وضعیت فعلی دولت و گروه طالبان هنوز هم بر پیش‌شرط‌های خود تاکید می‌کنند و امیدواری چندانی در این گفتگوها وجود ندارد.

نویسنده نوشته است اگر وضعیت همچنین ادامه یابد به نظر می‌رسد که جنگ بین دو طرف در بهار پیش‌رو وارد فصل تازه خواهد شد که قربانیان آن افراد بیگناه خواهند بود.

به باور هشت صبح، تنها راه جلوگیری از جنگ این است که مذاکرات صلح بر بنیاد اصول پیش برود و جامعه جهانی برای جلوگیری از جنگ فشار بیاورد.

روزنامه افزوده که اگر دولت و گروه طالبان همچنان گذاشته شوند، امیدواری برای پیشرفت مذاکرات وجود نخواهد داشت و جنگ جاری سبب بحران بزرگی در کشور خواهد شد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود نوشته است که عدم پیشرفت در گفتگوهای صلح پذیرفته نشدن خواست‌های افغان‌ها و جامعه جهانی برای برقراری آتش‌بس از سوی طالبان و در عوض گسترش جنگ و افزایش قتل‌های هدفمند بدین معنی است که طالبان می‌خواهند از طریق زور به حاکمیت به برسند.

اما نویسنده هیواد تاکید کرده که طالبان باید این فکر را از سر خود دور کنند، زیرا با دو دهه حمایت جامعه جهانی از افغانستان به خواست و اراده افغان‌ها نظام سیاسی در افغانستان ساخته شده که برای اولین بار مردم به آن قناعت کرده‌اند و این نظام می‌تواند از ملت نمایندگی کند.

نویسنده هیواد افزوده که حکومت افغانستان برای صلح قربانی‌های زیادی داده است؛ از آن جمله رهایی ۵،۵۰۰ زندانی طالبان است که به نظر نویسنده نیروهای امنیتی افغان برای صلح در حالت دفاعی قرار گرفته و قربانی زیادی هم داده‌اند.

به نوشته هیواد، زندانیان رها شده دوباره به میدان‌های نبرد رفته‌اند و باعث بی‌اعتمادی در روند صلح شده‌اند.

  • مسیر

و روزنامه مسیر با اشاره به گزارش اخیر اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) از انتقال پول به خارج از کشور از طریق بخش وی‌آی‌پی میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی انتقاد کرده است.

روزنامه با اظهار نگرانی از این موضوع روی به کار انداختن ماشین‌های مخصوص بازرسی پول تاکید کرده است.

این ماشین‌ها برای جلوگیری از انتقال و قاچاق پول نقد نصب شده است.

نویسنده مسیر مدعی شده که این کار از سوی آن حلقاتی صورت می‌گیرد که از سوی دفتر رئیس جمهور تعیین شده‌اند.

نویسنده افزوده است که حکومت باید جلو چنین وضعیت را بگیرد و نگذارد که سرمایه ملی غارت و به بیرون از کشور انتقال داده شود.

XS
SM
MD
LG