لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

اندپندنت: پاکستان خواستار رهایی زندانیان این کشور از حکومت افغانستان شده است


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • اندپندنت

روزنامه اندپندنت فارسی، به خواست وزیر خارجه پاکستان برای رهایی شهروندان این‌کشور که در افغانستان زندانی اند، تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه شاه محمود قریشی در تماس با همتای افغانش محمد حنیف اتمر ابراز امیدواری کرده که شهروندان پاکستان به اتهام "جرایم اندک" به دستور رئیس جمهور افغانستان رها شوند.

رئیس جمهور اشرف غنی، چندی پیش فرمان عفو شماری از زندانیان پاکستانی را امضا کرد که هنوز با حکم قطعی و نهایی محاکم افغانستان به مجازات محکوم نشده‌ بودند.

براساس این دستور، زندانیان پاکستانی که از مدت زندان آنها یک ماه باقی مانده و آنانی که مجازات نقدی شده اند، شرایط ماده اول را احراز کرده ‌اند، اما توانایی پرداخت جریمه را نداشته باشند، آزاد خواهند شد.

روزنامۀ اندپندنت می‌نویسد، پاکستان رابطه گسترد‌ه‌ با طالبان دارد و در تشویق این گروه برای مذاکرات نقش مهمی ایفا می‌کند.

روزنامه نوشته که برخی‌ها، هم مانند رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، اقدام دولت در زمینه آزادی زندانیان پاکستانی را نوعی باج دهی به آنکشور می‌دانند.

به گفته آقای نبیل، این اقدام به آن معناست که تروریست‌ها برای کشتن مردم به افغانستان بیایند و در صورت بازداشت دوباره از بند رها شوند.

  • لانگ وار ژورنال

روزنامه لانگ وار ژورنال مطلبی را در مورد افغانستان نشر کرده و نوشته است، شبکه القاعده در محافظت طالبان، در افغانستان تقویت شده.

روزنامه با این آغاز می‌کند که اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا، توافق ۲۹ فبروری سال گذشته با طالبان را به عنوان پیروزی کشورش در مبارزه با تروریزم فروخت.

در ادامه به نقل از وزارت خزانه امریکا آمده است که با وجود اطمینان طالبان که روابط با شبکه القاعده را قطع می‌کنند، تا هنوز هر دو متحد یک دیگر مانده اند.

در گزارش این وزارت آمده که شبکه القاعده در افغانستان تقویت شده و در حمایت طالبان به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.

به نوشتۀ لانگ وار ژورنال، تا هنوز شواهدی وجود ندارد که تثبیت کند، طالبان اقدام‌های را به خاطر قطع رابطه با شبکه القاعده به اجرا گذاشته اند.

نویسنده به این هم پرداخته که طالبان به دروغگویی در این مورد که گویا شبکه القاعده در افغانستان حضور ندارد، ادامه داده اند.

روزنامه در ادامه نوشته که شبکه القاعده تا هنوز به تمویل حامیانش و کسانی که فکر می‌کنند پول آن‌ها در مسایل بشری و امور خیریه مصرف می‌شود، متکی است.

در گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا آمده که شبکه القاعده به تماس‌های نزدیک با طالبان ادامه داده و برای این گروه مشغول مشوره‌دهی، رهنمایی و کمک مالی است.

XS
SM
MD
LG