لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

مبارزه با پولیو در افغانستان؛ اشرف غنی با بیل گیتس صحبت کرد


صحبت رئیس جمهور غنی با بیل گیتس، میلیاردر جهان
صحبت رئیس جمهور غنی با بیل گیتس، میلیاردر جهان

رئیس جمهور افغانستان برای مبارزه موثر با پولیو یا مرض فلج کودکان با بیل گیتس ملیاردر مشهور جهان صحبت کرده است.

وزارت صحت عامه افغانستان در نظر داشت تا در کمپاین پنج روزه واکسین ضد پولیو یا فلج کودکان که در ۲۹ جدی راه اندازی شد نزدیک به ده میلیون کودک زیر پنج سال واکسین شود.

اما به گفتۀ این وزرات، در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی این کمپاین بخاطر سردی هوا و در برخی ولایت‌های دیگر به شمول میدان وردک، غزنی و پکتیا بخاطر تهدید گروه طالبان نزدیک به سه و نیم میلیون کودک از تطبیق واکسین ضد پولیو یا فلج اطفال محرم ماندند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای موثریت کمپاین‌های واکسیناسیون پولیو با بیل گیتس ملیاردر مشهور صحبت کرده است.

بیل گیتس و خانمش میلندا گیتس بنیاد خیریه به نام بیل و میلندا گیتس دارند که در کنار برخی فعالیت‌های خیریه در بخش مبارزه با پولیو هم کار می‌کند.

دوا خان مینه پال
دوا خان مینه پال

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در مورد صحبت رئیس جمهور غنی با بیل گیتس به رادیو آزادی گفت: "دو طرف ابراز نگرانی کردند که سال گذشته میلادی موارد مثبت ویروس کرونا در افغانستان چند برابر افزایش داشت زیرا طالبان در مناطق تحت کنترول‌شان به کارمندان واکسیناسیون پولیو اجازه کار در آنجاها را ندادند. در این صحبت در مورد آوردن اصلاحات و افزایش امکانات در روند تطبیق واکسیون هم صحبت شد."

در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شد که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌سو بیشترین ارقام را نشان می‌دهد.

هنوز روشن نیست که با آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی که ماه نخست آن در حال به پایان رسیدن است چند مورد مثبت پولیو در این کشور ثبت شده.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان به رادیو آزادی گفت که آن‌ها پیش از این در چهار ولایت هلمند، کندهار، ارزگان و زابل بخاطر جلو کمپاین واکسین پولیو خانه به خانه را گرفته بودند که به گفتۀ او از این کمپاین‌ها برای فعالیت‌های استخباراتی استفاده می‌شد.

اما گروه طالبان هفته گذشته گفت که آن‌ها بخاطر تطبیق کمپاین واکسین ضد پولیو یا فلج اطفال همکاری می‌کنند.

کمپاین واکسین پولیو در افغانستان
کمپاین واکسین پولیو در افغانستان

برخی از نماینده‌های یونسف یا صندوق حمایت کودکان سازمان ملل متحد هفته پیش با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هم روی چگونگی تطبیق کمپاین واکسیناسیون پولیو صحبت کردند.

نورالله ترکی یکی از سخنگویان وزارت صحت عامه افغانستان به رادیو آزادی گفت که در کمپاین ماه دسمبر ۲۰۲۰ هم نزدیک به سه میلیون کودک از تطبیق واکسین ضد پولیو محروم ماندند و تطبیق نشدن واکسین پولیو به نزدیک به سی و نیم میلیون کودک هفته پیش احتمال افزایش موارد مثبت پولیو در افغانستان را شدت می‌بخشد.

XS
SM
MD
LG