لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

پنتاگون برنامه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را بازنگری می‌کند


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

مقام‌های وزارت دفاع امریکا از احتمال بازنگری برنامه خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان خبر داده‌اند.

پس از آن که امریکا از ارزیابی توافقنامه صلح با گروه طالبان خبر داد، وزارت دفاع این کشور احتمالاً راهکار خروج نیروهایش از افغانستان را هم بازنگری می‌کند.

برخی رسانه‌های امریکایی به نقل از مقام‌های وزارت دفاع امریکا گزارش داده‌اند که لوید آستین وزیر دفاع تازه امریکا می‌خواهد که درمورد خروج نیروهای آن کشور از افغانستان و تهدیدهای احتمالی علیه امریکا، بررسی کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون به روزنامه وال استریت ژورنال گفته که هنوز در مورد حضور تعداد سربازان امریکایی در افغانستان و عراق تصمیم نهایی گرفته نشده است.

او افزوده که "یک دلیل این کار این است که حکومت جدید می‌خواهد که در مورد وضعیت موجود، شرایط عملیات و استفاده از منابع خود در افغانستان و عراق درست بداند."

سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنین گفته که در اراده دولت امریکا در مورد مبارزه با تروریزم تغییری نیامده و پنتاگون می‌خواهد بداند که راهکار ایالات متحده در این زمینه به گونه درست عملی می‌شود یا نه.

لوید آستین وزیر دفاع تازه امریکا در مورد چگونگی بیرون کردن نیروهای آن کشور از افغانستان در مجلس سنای آن کشور نیز اظهاراتی داشته است.

جنرال لوید آستین، نامزد وزیر وزارت دفاع امریکا
جنرال لوید آستین، نامزد وزیر وزارت دفاع امریکا

او تاکید کرده که باید مطمئن شود که افغانستان دیگر برای ایالات متحده تهدید نیست، اما جنرال استین در مورد تعداد نیروهای امریکایی که در افغانستان حضور خواهند داشت، به سناتوران چیزی نگفت.

در همین حال رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفته که در حال حاضر تمام مسئولیت نظامی در این کشور را نیروهای افغان برعهده دارد و این موضوع به حضور نیروهای امریکایی ارتباط ندارد.

آقای اندر می‌گوید: "تمام مسئولیت بخش نظامی در افغانستان برعهده نیروهای افغان است. این جنگ و عملیات را نیروهای افغان به پیش می‌برند. اگر نیروهای خارجی در این کشور باشند یا نه، حفاظت از خاک و مردم بر عهده ما است. اگر ناتو و جامعه جهانی در بخش نظامی ما را یاری می‌رسانند از آن استقبال می‌کنیم."

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهوری افغانستان نیز پیش از این گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان می‌توانند از خاک و مردم خود حفاظت کنند و حضور نیروهای خارجی در این کشور ارتباط به خود آنها دارد.

از سویی هم گروه طالبان عملی شدن توافقنامه صلح دوحه را راه حل بحران کنونی افغانستان می‌داند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفته که اگر حکومت جدید امریکا تصمیم حضور نیروهایش در افغانستان بگیرد، جنگ تشدید و طولانی خواهد شد.

حال حاضر تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به ۲،۵۰۰ تن می‌رسد. پس از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان نزدیک به ۱۲ هزار سرباز امریکایی این کشور را ترک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG