لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

نظرسنجی ملل متحد؛ بشریت با وضعیت اضطراری آب و هوا روبرو است


آرشیف، آتشسوزی در جنگلات
آرشیف، آتشسوزی در جنگلات

یک نظرسنجی ملل متحد می‌گوید، اکثریت جهانیان به این باور اند که بشریت با وضعیت اضطراری آب و هوا روبرو است.

در این نظرسنجی ملل متحد دو ثلث جهانیان گفته اند که بشریت با وضعیت اضطراری آب و هوا روبرو است.

آژانس خبررسانی فرانسه گزارش می‌دهد که در این نظرسنجی که بزرگ‌ترین در نوع خود می‌باشد در ۵۰ کشور جهان از ۱.۲ میلیون تن سوال شده است.

تحقیق کنندگان برنامه انکشافی ملل متحد و پوهنتون اکسفورد که این نظرسنجی را انجام داده‌اند روز چهارشنبه (۲۷ جنوری) نتایج آن را نشر کردند.

پاسخ دهندگان پیر و جوان، نادار و غنی و مرد و زن از ۵۰ کشور جهان که بیش از نیم نفوس جهان را تشکیل می‌دهند در این نظرسنجی سهم گرفته اند.

۶۴ فیصد پاسخ دهندگان گفته اند که از نظر آن‌ها افزایش گرمای زمین یک حالت اضطراری است و اقدامات عاجلی را ایجاب می‌کند. این رقم میان جوانان تقریبا ۷۰ فیصد بوده است.

۵۴ فیصد پاسخ دهندگان گفته اند که حفاظت جنگلات و زیستگاه‌های طبیعی بهترین راه مقابله با تغییر آب و هوا است.

استیفن فیشر یک استاد پوهنتون اکسفورد که در تهیۀ این نظرسنجی سهم گرفته است به آژانس خبررسانی فرانسه گفت: "نگرانی دربارۀ وضعیت اضطراری آب و هوا وسیع‌تر از آن است که ما فکر می‌کردیم."

گزارش می‌افزاید که نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که حرکت جهانی برای حفاظت اقلیم که به رهبری دختر سویدنی گرتاتونبورگ در سال ۲۰۱۹ آغاز شده با اینکه به علت شیوع کرونا از انظار عمومی پنهان مانده اما این حرکت روبه گسترش است.

یکی دیگر از یافته‌های این نظرسنجی این است که به هراندازۀ سطح آموزش پاسخ دهندگان بلند بوده به همان اندازه باور بیشتر داشتند که وضعیت آب هوای جهان در حالت اضطراری قرار دارد.

معاهدۀ سال ۲۰۱۵ برای جلوگیری از گرمای زمین در پاریس ازسوی تقریبا دوصد کشور امضا شده است.

هدف این معاهدۀ این است که تا سال ۲۰۳۰ و عموما تا پایان قرن جاری گرمایش زمین که به علت گازهای گلخانه‌ای و صنعتی شدن به میان آمده، کاهش داده شود.

هفته جاری رهبران کشورهای مقتدر جهان و حدود سه هزار دانشمند شامل برخی برندگان جایزۀ نوبل خواستند که کرۀ زمین باید در برابر گرمایش حفاظت شود.

XS
SM
MD
LG