لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

وزیر خارجه امریکا: زلمی خلیل‌زاد به وظیفه‌اش ادامه دهد


زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید، از زلمی خلیل‌زاد تقاضا شده تا به
وظیفه خود ادامه دهد.

خلیل‌زاد امضای موافقتنامه میان امریکا و طالبان در ماه فبروری سال گذشته را پادرمیانی می‌کرد.

انتونی بلینکن دیروز در اولین کنفرانس خبریش یک روز بعد از سوگند خود به حیث وزیر خارجه گفت: "ما در مورد افغانستان می‌خواهیم یک چیز را بفهمیم و آن این که که به طور خاص در توافقنامه بین ایالات متحده و طالبان چه نوشته شده، تا مطمئن شویم که طالبان چه تعهد کرده و هر آنچه که ما انجام داده‌ایم خود را آگاه سازیم و باید در مورد سفیر خلیل‌زاد بگویم، بلی، ما از او خواستیم تا به کار مهم خود ادامه دهد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا

بر اساس توافقنامه میان امریکا و طالبان نیروهای امریکایی در بدل تضمین امنیتی از گروه طالبان به خاطر قطع روابطش با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، باید افغانستان را ترک کنند.

مطابق این موافقتنامه همۀ نیروهای خارجی تا ماه می امسال از افغانستان بیرون خواهند شد.

در حال حاضر شماری نیروهای امریکایی در افغانستان تا ۲،۵۰۰ سرباز کاهش یافته اند.

وزیر امور خارجه امریکا همچنان تاکید کرد که اداره جدید رئیس جمهور جو بایدن مصمم است توافقنامه میان امریکا و طالبان را دوباره بررسی کند تا مشخص شود که طالبان به تعهدات‌شان به شمول آتش‌بس و مذاکرات معنادار با حکومت افغانستان، عمل کرده‌اند یا نه.

به گفتۀ بلینکن حکومت جدید بخش‌های پنهانی توافقنامه را تا هنوز بررسی نکرده.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

زلمی خلیل‌زاد که در افغانستان تولد شده از جمله دیپلومات‌های کهنه‌کار بود که در دوران ریاست جمهور جورج دبلیو بوش به حیث سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، افغانستان و عراق ایفای وظیفه کرده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا خلیل‌زاد را برای پایان جنگ طولانی امریکا در افغانستان وظیفه داد تا با طالبان مذاکره کند.

نظر به تلاش‌های او بود که موافقتنامه میان امریکا و طالبان در ۲۹ ماه فبروری در دوحه قطر امضا شد. طبق آن حکومت افغانستان و طالبان از ماه سپتمبر مذاکرات صلح را آغاز کردند.

اما خشونت در افغانستان تاهنوز ادامه دارد.

در این حال تلویزیون دولتی ایران گزارش داده که مقام‌های این کشور دیروز چهارشنبه (۸ دلو) با رهبران طالبان در تهران ملاقات كرده و ایالات متحده امریکا را به تلاش ادامه جنگ در افغانستان متهم كردند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس به نقل از علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی ایران می‌نویسد که بعد از دیدار امروز در تهران با ملا عبدالغنی برادر رئیس سیاسی طالبان گفته است، ایالات متحدۀ امریکا در تلاش است تا جنگ را در کشور همسایه، افغانستان ادامه دهد.

علی شمعخانی، رئیس شورای امنیت ایران
علی شمعخانی، رئیس شورای امنیت ایران

در این گزارش به نقل از علی شمخانی گفته شده که استراتیژی امریکا ادامۀ جنگ و خونریزی بین جناح‌های مختلف در افغانستان است.

آقای شمخانی افزوده که ایالات متحده در تلاش است تا گروه‌های مختلف افغانستان را به بی‌ثباتی و ناامنی در کشورشان، متهم کند.

تا هنوز ایالات متحده امریکا در این مورد چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG