لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

شکایت کارمندان شفاخانه یکصد بستر برچی از دریافت نکردن معاش‌های شان


شفاخانه صد بستر برچی بعد از رویداد خونین
شفاخانه صد بستر برچی بعد از رویداد خونین

حدود ۵۰ تن از کارمندان بالمقطع بخش نسایی و ولادی شفاخانه یکصد بستر دشت برچی نزدیک به یک و نیم ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده اند.

بخش نسایی و ولادی شفاخانه یکصد بستر دشت برچی در غرب شهر کابل که هشت ماه پیش شاهد حمله مهاجمان مسلح بود، حالا با خطر سقوط رو به رو است.

شماری از کارمندان این شفاخانه گفته اند که از یک و نیم ماه به این‌سو حدود ۵۰ کارمند بالمقطع بخش نسایی و ولادی این شفاخانه معاش دریافت نکرده اند.

یکی از قابله‌های این شفاخانه به رادیو آزادی گفت که اگر به دلیل عدم پرداخت معاش از کار دست بکشند، بخش نسایی و ولادی این شفاخانه سقوط می‌کند.

شفاخانه صد بستر برچی
شفاخانه صد بستر برچی

او افزود:‌"مدت شش سال می شود که در شفاخانه صد بستر دشت برچی به عنوان قابله کار می کنم. حالا حدود یک و نیم ماه می شود که ما بدون دریافت معاش کار می کنیم. اگر ما ۵۰ نفر کار را ترک کنیم بخش نسایی و ولادی سقوط می‌کند."

باشنده‌های دشت برچی نیز فعالیت این شفاخانه به ویژه بخش نسایی و ولادی آن را بسیار مهم می دانند.

یکی از باشندگان محل در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت: "اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد مردم با مشکل رو به رو می شوند. باید در این زمینه دولت توجه کند."

عتیق‌الله قاطع رئیس این شفاخانه نیز می‌پذیرد که کارمندان بالمقطع بخش نسایی و ولادی این شفاخانه معاش دریافت نکرده اند. او به رادیو آزادی گفت که پیش از حمله بر این شفاخانه سازمان داکتران بدون مرز(ام‌اس‌اف) با این شفاخانه همکاری داشت.

به گفته او اما، پس از حمله این سازمان از فعالیت در این شفاخانه دست کشید و تمویل آن را حکومت افغانستان بر دوش گرفت.

درهمین حال فرید نوښت آمرمطبوعات وزارت مالیه می‌گوید که تمام حواله های پرداخت معاشات اجرا شده و هیچ مشکلی در این وزارت وجود ندارد.

در این حال معصومه جعفری معاون سخنگوی وزارت صحت عامه می گوید که تلاش می کنند در تفاهم با وزارت مالیه معاش کارمندان بالمقطع شفاخانه یکصد بستر دشت برچی هرچه زودتر اجرا شود.

او گفت:‌"روی این موضوع کار جریان دارد. قرار است که وزارت صحت عامه پیشنهاد کند و هدایت ریاست جمهوری را در این زمینه بگیرد. انشاءلله وزارت مالیه هم موافقه می‌کند تا این کارمندان به کار خود ادامه دهند."

شفاخانه یکصد بستر دشت برچی حدود هشت ماه پیش مورد حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت که در آن ۲۷ تن به شمول کودکان و زنان کشته شدند.

در این رویداد بیشترین آسیب به بخش نسایی و ولادی این شفاخانه وارد شده بود. پس از این حمله محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از آن دیدار کرد و دستور داد که به زودترین فرصت باید این شفاخانه ترمیم شود.

پس از ترمیم این شفاخانه فعالیت اش را از سر گرفت اما حالا بخش نسایی و ولادی آن به دلیل عدم پرداخت معاش کارمندان بالقطع آن با خطر سقوط رو به رو شده است.

آرشیف:‌حمله گروهی به شفاخانۀ برچی در کابل
آرشیف:‌حمله گروهی به شفاخانۀ برچی در کابل

XS
SM
MD
LG