لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

سیگار: اکثریت پولی که به خارج قاچاق می‌شود از عواید مواد مخدر است


آرشیف، کشت کوکنار در ولایت هلمند
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت هلمند

یافته‌های اداره سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نشان می‌دهد که در بیست سال گذشته قاچاق پول نقد از افغانستان به کشورهای دیگر، یک مشکل جدی در برابر حکومت افغانستان بوده است.

در گزارش تازه سیگار با استناد به ارزیابی کانگرس امریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی آمده است که تنها در یک سال چهار اعشاریه پنج میلیارد دالر از طریق میدان هوایی و سرحدات به خارج انتقال داده شده است.

در ادامه گزارش سیگار آمده است، بیشترین پولی که از افغانستان به خارج انتقال میابد، عواید غیر مشروع، به ویژه پول بدست آمده از مواد مخدر است.

اداره سرمفتش ویژه امريکا برای بازسازی افغانستان در ادامه می‌گوید: "به اساس یک ارزیابی، ۶۵ فیصد پول نقدی که از افغانستان به خارج انتقال داده می‌شود، پولی است که از راه‌های غیر قانونی بدست آمده است. مقدار زیادی از این پول عواید مواد مخدر است، زیرا افغانستان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی ۸۴ فیصد کُل تریاک جهان را تولید می‌کرد. ۸۵ فیصد این کوکنار در مناطق تحت نفوذ طالبان کشت می‌شود و عواید مواد مخدر نصف مصارف مالی گروه طالبان را تامین می‌کند."

کشت کوکنار در ولایت کندهار
کشت کوکنار در ولایت کندهار

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی ماشین‌های حساب پول را که ارزش آن به یک صد هزار دالر می‌رسد، در میدان هوایی حامد کرزی نصب کرد، تا از انتقال پول بیشتر از حد تعیین شده آن به خارج جلوگیری شود.

این ماشین‌ها توان ارزیابی پول‌های را نیز دارد که از راه‌های غير مشروع بدست آمده و جهت تطهیر به خارج انتقال داده می‌شود.

ناصر تیموری مسئول ارتباطات دیدبان شفافیت افغانستان به رادیو آزادی گفت، تطهیر پول از سال‌ها به این‌سو در افغانستان جریان دارد که عواید موادمخدر بخشی از آن است: "جریانات مالی غیر مشروع به صورت گسترده در افغانستان وجود دارد. پولشویی، شامل جریان‌های مالی غیر قانونی می‌شود که با تجارت مواد مخدر، فرار از پرداخت مالیات، فساد و سایر فعالیت‌های جنایی مرتبط است. ۶۵ درصد جریانات مالی غیر مشروع اند. جریانات مالی غیر مشروع از طریق سرحدات رسمی و میدان‌های هوایی در اثر فساد و ارتباطات سیاسی صورت می‌گیرد."

آرشیف، کشت کوکنار در ولایت بامیان
آرشیف، کشت کوکنار در ولایت بامیان

منابع در وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی تایید می‌کنند که تخمین‌های آنان نشان می‌دهد که در سال‌جاری شمسی کشت کوکنار بار دیگر در افغانستان بیشتر بوده و اکثریت این کوکنار در مناطق تحت نفوذ طالبان کشت شده است.

محمد اشرف ناصری والی پیشین زابل و تحلیلگر سیاسی می‌گوید، کوکنار بزرگ‌ترین منبع تمویل مالی طالبان است و آنان در همکاری با مافیای مواد مخدر به کاروبار آن ادامه می‌دهند: "طالبان نمی‌توانند از سایر محصولات مشروع به این اندازه عاید مالی بدست آرند، زیرا آنان در مناطق تحت نفوذ‌شان از نزد دهقانان بنام عشر پول جمع آوری می‌کنند. بناءً کوکنار تنها منبع است که طالبان از آن عاید زیاد مالی بدست می‌آورند، از همین رو مافیای مواد مخدر و طالبان دهقانان را به کشت کوکنار تشویق می‌کنند."

هرچند طالبان پیش از این در پیام کتبی به رادیو آزادی دست داشتن‌شان در کاروبار مواد مخدر را رد کرده اند، اما ارزیابی‌های وزارت دفاع امریکا و اداره سیگار نشان می‌دهد که طالبان سالانه از درک مواد مخدر بیش از دو صد میلیون دالر عاید بدست می آورند.

XS
SM
MD
LG