لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۶

ایران: در زمینۀ بازگشت به برجام گام نخست را واشنگتن بر دارد


جواد ظریف وزیر خارجه ایران
جواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در تویتی به روز پنج‌شنبه گفت که در زمینۀ بازگشت به موافقتنامۀ هسته‌ای آن کشور (برجام)، اول باید ایالات متحده اقدام کند.

ظریف این سخن را پس از آن گفت که واشنگتن، تهران را به نقض این موافقتنامه متهم کرد و از آن کشور خواست که به تعهداتش دوباره عمل کند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن وزیر خارجۀ جدید امریکا در نشست خبری به روز چهارشنبه روی پالیسی ادارۀ جوبایدن رئیس جمهور ایالات متحده در پیوند به توافق هسته‌ای ایران تأکید ورزید و گفت: "اینکه در صورت تصمیم ایران برای بازگشت به اجرای تعهداتش، ما چگونه در این موضوع دخیل خواهیم شد گفته می‌توانم که ما یک تیم قوی از کارشناسان ایجاد خواهیم کرد و دیدگاه‌های مختلفی را در مورد این مسئله ارائه خواهیم کرد."

دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آن کشور را در سال ۲۰۱۸ میلادی از موافقتنامۀ هسته‌ای ایران بیرون کرد و تحریم‌ها را بر تهران از سر گرفت.

به دنبال آن ایران طی مراحل مختلف از تعهداتش در چارچوب این موافقتنامه عدول کرد و غنی سازی اورانیوم را از حد تعیین شده افزایش داد.

پارلمان ایران ماه گذشته لایحۀ را تصویب کرد که به اساس آن حکومت آن کشور مکلف است که اگر تحریم‌های امریکا طی دو ماه رفع نشوند، موقف تندتری اتخاذ کند.

یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران
یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران

ایران در اوائل ماه روان میلادی، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را در تاسیسات هسته‌ای فردو دوباره آغاز کرد.

طبق لایحه، ادارۀ اتمی ایران باید سالانه ۱۲۰ کیلوگرام اورانیوم غنی شدۀ ۲۰ درصدی تولید کند.

محمد باقر قالیباف رئیس پارلمان آن کشور به روز پنج‌شنبه گفت که ایران طی نزدیک به یک ماه حدود ۱۷ کیلوگرام اورانیوم غنی شدۀ ۲۰ درصدی تولید کرده و به گفتۀ او از جهت زمان بندی جلوتر اند.

XS
SM
MD
LG