لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

اشرف غنی: تجربه حکومت‌های موقت خونریزی و ویرانی بوده است


محمد اشرف غنی حین صحبت در اجلاس آنلاین انستیتوت اطلاعاتی اسپین.
محمد اشرف غنی حین صحبت در اجلاس آنلاین انستیتوت اطلاعاتی اسپین.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی یک بار دیگر علیه خواست‌های تشکیل حکومت موقت واکنش شدید نشان داده و گفت که کابل را حکومت‌های موقت ویران کرد.

رئیس جمهور غنی شام روز جمعه در اجلاس آنلاین انستیتوت اطلاعاتی اسپین در این مورد صحبت کرد.

قبل از این یک تعداد از اعضای رهبری گروه طالبان از جمله شیر محمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی این گروه در قطر تاکید کرده بود که رئیس جمهور اشرف غنی قدرت را ترک کند.

شیر محمد عباس ستانکزی
شیر محمد عباس ستانکزی

یکی از تنظیم کنندگان اجلاس اسپین از رئیس جمهور اشرف غنی سؤال کرد که چرا حاضر نیست برای صلح قدرت را به یک حکومت موقت بسپارد؟

او در پاسخ گفت: "ما حکومت‌های موقت داشتیم. با خونریزی آغاز شدند. کابل در سال ۱۹۹۲ توسط یک حکومت موقت ویران شد. صدراعظم رئیس جمهور خود را بمباردمان می‌کرد و رئیس جمهور هم با صدراعظم می‌جنگید. صدراعظم حکمتیار هیچگاه به کابل نیامد. ما در مکه، هرات، چهار آسیاب و جلال آباد پیمان‌ها داشتیم ولی هیچ یک موثر نبود."

او تاکید کرد که مانع صلح نیست بلکه برای عملی کردن قانون اساسی مکلفیت دارد و بر جمهوریت معامله کرده نمی‌تواند.

رئیس جمهور غنی گفت بخاطر صلح ۴۰۰ زندانی خطرناک طالبان را رها کرد که ۹۰ درصد آنها دوباره به صفوف جنگ رفتند.

حکومت افغانستان قبل از آغاز مذاکرات صلح در حدود پنج و نیم هزار زندانی طالبان را رها کرد که به گفته رئیس جمهور افغانستان ۴۰۰ تن آنها مجرمین خطرناک بودند.

اما به گفته رئيس جمهور طالبان برای صلح هیچ گامی نبرداشته اند. به گفته او طالبان روز به روز خشونت را بیشتر می‌سازند و به تعهدات خود پابند نیستند: " روایت طالبان این است که گویا به ایالات متحده امریکا شکست داده و امریکا و ناتو را به فرار وادار ساخته اند. امروز باید بر یک طرزالعمل قوی دپلوماتیک و متکی بر شرایط تاکید شود تا تمام ما را آماده بسازد که مذاکرات با مفهوم را از سر آغاز کنیم."

رهایی شماری از زندانیان گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان
رهایی شماری از زندانیان گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان

رئیس جمهور افغانستان همچنان در مورد سفر یک هیئت امریکایی برای مشوره به افغانستان خبر داده و اظهار امیدواری نمود که اداره جدید امریکا در ظرف چند هفته ارزیابی موافقتنامه امریکا را با طالبان تکمیل کند.

قطع روابط با گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات از مسایلی مهمی می‌باشند که انتظار می‌رود اداره نو امریکا آنها را بررسی کند.

مقامات افغان و امریکایی به این باور اند که طالبان در این سه بخش نارسایی داشته اند. اما طالبان می‌گویند که بر تعهدات خود در این موافقتنامه عمل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG