لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

راه مدنیت: گروه طالبان از پروسه صلح عقب رفته و به سفرها مشغول است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

سفر های اخیر هیئت‌های طالبان به ایران و روسیه و درخواست انتقال گنجینه باختر به بیرون از کشور، از موضوع‌های مورد بحث در سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • راه مدنیت

روزنامه راه مدنیت نوشته است با ایجاد حکومت جدید در امریکا اعضای گروه طالبان از پروسه صلح عقب رفته اند و به سفرهای شان مشغول هستند.

روزنامه نوشته است این گروه در حال حاضر مشغول ایجاد روابط با دولت‌های مخالف امریکا است و تلاش می‌کند از این طریق فشارها بر خود را کاهش دهد.

نویسنده افزوده که مقامات وزارت دفاع امریکا اخیراً طالبان را به سرپیچی از تفاهمنامه صلح متهم کرده اند. به باور نویسنده، افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان ثبوت روشنی برای این ادعا است.

نویسنده نگاشته است در حقیقت این گروه از طریق تامین روابط منطقه‌ای در تلاش پیدا کردن حامیان سیاسی و مالی هستند تا در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان موضع بهتری داشته باشد.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح ابراز نگرانی کرده که روند گفت‌وگوهای صلح با خطر جدی مواجه شده است.

در سرمقاله آمده است که طالبان فرصت به میان آمده صلح را با افزایش خشونت و اظهارات "نادرست" با خطر روبه‌رو کرده اند.

نویسنده به این باور است که برای این گروه چندین بار هشدار داده شده است تا سطح خشونت‌ها را کاهش دهد، اما به این هشدار ها توجه نکرد.

روزنامه به بررسی اخیر پنتاگون اشاره کرده که براساس آن طالبان تفاهمنامه دوحه را عملی نکرده‌اند و هنوز هم با شبکه القاعده رابطه دارند و به کاهش خشونت‌ها هم متعهد نیستند.

نویسنده افزوده است اگر طالبان تعهدات تفاهمنامه صلح با امریکا را عملی نکنند، امریکا ناگزیر به توقف این مذاکرات می‌شود.

به اعتقاد نویسنده هشت صبح، امریکا تفاهمنامه صلح را دوباره غور می‌کند و احتمال تغییر در آن وجود دارد و ممکن فرصت‌های به میان آمده مذاکرات با طالبان از بین برود.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله‌اش را به مصونیت گنجینه باختر اختصاص داده است.

پیش از این ولسی جرگه افغانستان تاکید کرده بود که گنجینه باختر در داخل کشور مصون نیست و باید به بیرون از کشور انتقال داده شود.

اما روزنامه اطمینان می‌دهد که این گنجینه با ارزش افتخار و ملکیت افغانستان است و به شمول نیروهای امنیتی و دفاعی، جمهوری اسلامی افغانستان از آن محافظت می‌کند.

نویسنده پیشنهاد انتقال این گنجینه با ارزش به بیرون از افغانستان را غیر مسئولانه و خلاف منافع ملی کشور می‌داند.

روزنامه از اعضای ولسی جرگه می‌خواهد که از اظهار چنین سخنان غیر مسئولانه در مورد مسایل ملی خودداری کنند و ذهنیت مردم را مغشوش نسازند.

به اساس معلومات نویسنده از آغاز سال‌جاری خورشیدی تا کنون آثار این گنجینه در ۲۹ موزیم مشهور ۱۳ کشور به نمایش گذاشته شده که از این طریق به خزانه دولت بیشتر از ۳۵۰ میلیون افغانی در آمد جمع آوری شده است.

XS
SM
MD
LG