لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

گزارش‌های ضدونقیض از کشته شدن ۹ تن و زخمی شدن ۲۰ نفر در میدان‌وردک


آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد

از کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر در بهسود ولایت میدان‌وردک، گزارش‌های ضدونقیضی منتشر شده است.

به دنبال رویداد مرگبار روز جمعه در حصه اول بهسود، وزارت داخله با انتشار اعلامیه‌ای گفت که افرادی که این وزارت آنها را "افراد مسلح غیرمسئول" وابسته به فرمانده علیپور خوانده، به سوی نیروهای امنیتی و مردم شلیک کردند.
براساس این اعلامیه، "شماری از نیروهای امنیتی و پنج تن از باشنده‌های محل مجروح گردیدند. ۷ تن از افراد مسلح غیرمسئول زخمی و ۹ تن دیگر کشته شدند."

اما طارق آرین، سخنگوی این وزارت در پیامی تصویری که صبح امروز به رسانه‌ها فرستاد، این رویداد را بدون ذکر تعداد تلفات چنین توضیح داد: "روز گذشته تعداد از افراد مسلح غیرمسئول در ولسوالی بهسود میدان وردک تجمع نموده بودند و از تعدادی از باشندگان محل استفاده شده بود. با تاسف، افراد مسلح غیرمسئول با شلیک تعدادی از افراد محل را مجروح و شهید کردند و تعداد از نیروهای امنیتی را هم زخمی کردند".

اما شماری از نمایندگان پارلمان و رهبران سیاسی در کنفرانس مطبوعاتی در کابل روایت دیگری از این رویداد ارائه کردند. مهدی راسخ نماینده میدان‌وردک در شورای ملی اظهارات سخنگوی وزارت داخله را بی‌اساس خواند و گفت "نیروهای امنیتی با مردم جنگیدند".

ولسی جرگه شورای ملی افغانستان
ولسی جرگه شورای ملی افغانستان

او افزود: "نیروهای امنیتی با مردم محل و بزرگان درگیر شدند. تا هنوز بیش از ۱۵۰ نفر نزد آنها (نیروهای امنیتی) گروگان هستند. اگر نیروهای جبهه مقاومت می‌بودند، از هر دو طرف کشته می‌شدند. هیچ‌کس مسلح نبوده است. هنوز هم نیروهای امنیتی در همان جا هستند. درگیری و منازعه جریان دارد".

در همین حال، نیروهای عبدالغنی علیپور که خود را "جبهه مقاومت" می‌خوانند و وزارت داخله آنها را غیرمسئول می‌داند، می‌گویند در این رویداد دست نداشتند.

محمدحسین توانا، سخنگوی آقای علیپور گفت: "همه مردم ملکی هستند. یک نفر هم از جبهه مقاومت در آنجا حضور نداشتند. هنوز جبهه مقاومت هیچگونه اقدام نظامی نکرده، حتی یک فیر هم از سوی جبهه مقاومت نشده".

از سوی دیگر، کسانی که می‌گویند شاهد عینی این رویداد بودند، گفته‌اند که نیروهای پولیس همایش بزرگان محلی را به گلوله بستند.

حسین فطرت می‌گوید در این همایش حضور داشت: "ما شاهد این صحنه بودیم. چند بار از نیروهای امنیتی خواهش کردیم که شما از تانگ پاین شوید، اما آنها قبول نکرد. در قدم اول نیروهای امنیتی بالای مردم شلیک کرده بودند که درگیری صورت گرفت. یک حادثه ناگوار بود ما را گروگان گرفتند ومن خودم ۹ نفر کشته دیدم".

آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد

گفته شده که ریش‌سفیدان بهسود برای دانستن دلیل حضور سنگین نیروهای پولیس در حصه اول بهسود تجمع کرده بودند. نیروهای پولیس تحت فرمان‌الله داد، فرمانده پولیس میدان‌وردک از چند روز پیش در حصه بهسود مستقر شده بودند.

حضور شمار زیادی از نیروهای پولیس در بهسود نگرانی مردم را در مورد احتمال درگیری میان این نیروها و نیروهای علیپور برانگیخته بود.

در حالی که وزارت داخله از اعزام هیئتی به منطقه برای بررسی موضوع خبر داده، شماری از رهبران سیاسی از جمله محمدکریم خلیلی و محمد محقق با انتشار اعلامیه‌هایی خواستار خروج نیروهای پولیس از بهسود شده‌اند.

XS
SM
MD
LG