لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

د هیل: تیم بایدن فشار را بر طالبان بیشتر بسازد تا خشونت را کم کنند


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

روزنامه د هیل چاپ واشنگتن در شماره اخیر خود مطلبی دارد تحت عنوان تیم رییس جمهور بایدن باید فشار را بر طالبان بیشتر بسازد تا خشونت را کم کنند.

به نوشته روزنامه اداره رییس جمهور جو بایدن می‌خواهد موافقتنامه امضا شده با طالبان را بازنگری کند که آیا طالبان تعهدات خودرا عملی کرده اند یا خیر؟ به اساس این موافقت طالبان باید روابط خودرا با القاعده قطع می‌کردند، خشونت را کاهش می‌دادند و مذاکرات مثمر را با حکومت افغانستان آغاز می‌کردند.

توقع مردم افغانستان از این بازنگری چیست؟ روزنامه د هیل می‌نویسد افغان‌ها توقع دارند که این بازنگری در نهایت زمینه آتش‌بس را فراهم سازد و فشار بیشتر بر طالبان وارد شود تا خشونت را کاهش بدهند و به ساختار دموکراسی نظام افغانستان احترام بگذارند.

به نوشته روزنامه صلح باید با امنیت و رشد اقتصادی همراه باشد، زیرا رشد اقتصادی مصارف جنگ را برای امریکا کاهش می‌دهد و به افغانستان کمک می‌کند که متکی بخود شود.

روزنامه می‌افزاید وضیعت حساس کنونی یک امکانی را برای مقامات امریکا و افغان فراهم کرده است که به اهداف خود برسند، اما فشار بالای طالبان باید بیشتر شود.

بهترین گزینه به نظر نویسنده مطلب در روزنامه د هیل این ‌ست که خروج قوای امریکا تدریجی و وابسته به شرایط، صورت بگیرد، طالبان تضمین کنند که روابط خود را با القاعده قطع کرده اند، با حکومت افغانستان به توافق برسند و به گروه‌های تروریستی اجازه ندهند که در افغانستان فعالیت کنند.

حالاکه موافقتنامه با طالبان مورد بازنگری قرار می‌گیرد بهترین وقت است که بر این خواسته‌ها تاکید شود و فشار بیشتر بر طالبان وارد گردد تا موضوع آتش بس دایمی را جدی بگیرند.

علاوه بر آن، به نوشته روزنامه ده هیل از هیچ نوع کوشش برای رسیدن به یک اجماع منطقوی در رابطه با صلح افغانستان خود داری نشود، زیرا تا حال بعضی از بازیگران منطقه‌ای نقش مثبت در پروسه صلح افغانستان ندارند بلکه نقش تخریب کننده را پیشه کرده اند.

  • میل آن لاین

نشریه انترنتی میل آن لاین در شماره اخیر خود به موضوع کشته شدن یک ترجمان سابق ناتو توسط طالبان تمرکز کرده و مطلبی را به نشر رسانده است.

به نوشته نشریه فدا محمد ۴۲ ساله به انتقام همکاری‌اش با قوای ناتو هدف قرار گرفته است.

نشریه به نشرات طالبان در رابطه با کشته شدن فدا محمد اشاره می‌کند که گفته اند آنها فدا محمد را بخاطری کشتند که به گفته آنها او با کافران همکاری می‌کرد.

میل آن لاین می‌افزاید فدا محمد دومین ترجمان می‌باشد که در یک هفته گذشته در افغانستان کشته می‌شود و از‌آغاز سال جاری میلادی تا حال سومین ترجمانی است که هدف قرار می‌گیرد.

میل آنلاین می‌نویسد فدا محمد برای بریتانیا باید یک قهرمان شناخته شود زیر او با سربازان بریتانوی درافغانستان همکاری می‌کرد و قربانی همین همکاری شد.

XS
SM
MD
LG