لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

اتحادیه اروپا: کشتار افغان‌ها متوقف شود


آرشیف، انفجار در کابل
آرشیف، انفجار در کابل

ادامۀ خشونت‌ها در افغانستان افزون بر افغان‌ها، شریکان اروپایی و امریکایی افغانستان را نیز نگران کرده است.

رولاند کوبیا، نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا برای افغانستان می‌گوید، کشتار افغان‌ها باید متوقف شود.

آقای کوبیا شنبه (۳۰ جنوری) در حساب توییتر خود نوشت: "اگر برخی از طرف‌ها واژۀ آتش‌بس را نمی‌پسندند، آن را متارکه، کاهش خصومت‌ها، مهلت قانونی، دورۀ سکوت بنامند."

آقای کوبیا از گروه مشخص نام نگرفته اما افزوده است: "شما با ادارۀ نو ایالات متحده یک فرصت دارید که نشان دهید که واقعاً صلح می‌خواهید."

در این حال، شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید، راس ویلسون، شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل در دیدار با عبدالله عبدالله رئیس شورا، گفته است، ادارۀ جدید امریکا انتظار دارد مرحلۀ دوم گفت‌وگو‌های صلح در قطر از سر گرفته شود.

بر اساس خبرنامۀ این شورا، آقای عبدالله روی برقراری هرچه زودتر آتش‌بس و توقف جنگ تأکید کرده است.

ملاقات عبدالله عبدالله (راست) با شارژدافیر سفارت امریکا در کابل
ملاقات عبدالله عبدالله (راست) با شارژدافیر سفارت امریکا در کابل

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته است که طالبان از آتش‌بس ترس دارند و او این گروه را به ادامۀ خشونت متهم کرده است.

اما محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت، که این گروه بر اساس توافق با امریکا خشونت را کاهش داده است.

نعیم می‌گوید: "به همه روشن است، از زمان امضای توافق‌نامه میان امارت اسلامی طالبان و امریکا، حمله‌های که طالبان بر مرکز‌های نظامی و استخباراتی انجام می‌دادند، متوقف شده‌اند، سلسلۀ سقوط ولایت‌ها توقف یافت، عملیات بر ولسوالی‌ها متوقف شد. اما متأسفانه پس از آن مجاهدین هدف بمباران قرار گرفتند و عملیات شبانه اجرا شد. یک دسیسه برای بحرانی ساختن وضعیت وجود داشت که متأسفانه همانگونه شد، بنابرین مجاهدین صرف از جان خود دفاع می‌کنند."

چند مقام ادارۀ جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، رئیس جمهور امریکا خواستار بازنگری توافق بیست و نهم فبروری امریکا و طالبان شده‌اند.

جک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده جمعه یک بار دیگر گفت، ادارۀ امریکا به دقت میزان عملی شدن تعهدات طالبان در توافق را ارزیابی می‌کند.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده پنجشنبه گفت، طالبان به تعهدات‌شان در توافق نامه در مورد کاهش خشونت‌ها و قطع رابطه با القاعده عمل نمی‌کنند.

شیر محمد عباس ستانکزی، معاون هیئت گفت‌وگو کنندۀ طالبان هنگام دیدار از مسکو گفت، برای برقراری صلح رئیس جمهور غنی قدرت را ترک کند.

اما آقای غنی در پاسخ جمعه خودش را قهرمان صلح خواند و گفت، بخاطری طرفدار حکومت موقت نیست که به گفته‌اش افغان‌ها از حکومت‌های کوتاه مدت خاطرۀ خوب ندارند.

XS
SM
MD
LG