لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

ایران هرگونه تغییرات در معاملۀ هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهان را رد کرد


تسلیهات هسته‌ای ایران 
تسلیهات هسته‌ای ایران 

وزارت خارجۀ ایران هرگونه گفت‌وگوی نو یا تغییرات در کشور‌های عضو در معاملۀ هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهان را رد کرده است.

رسانه‌های ایرانی دیروز شنبه (۳۰ جنوری) به نقل از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گزارش دادند که معاملۀ هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهان غیرقابل مذاکره است و طرف‌های شامل در آن هم واضح و غیرقابل تغییر.

این پس از آن است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در ۲۹ ماه جنوری گفت، در هرگونه مذاکرات در مورد معاملۀ هسته‌ای با ایران باید عربستان سعودی شامل باشد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

ادارۀ جدید ایالات متحده برای بازگشت به تعهداتش طبق موافقت‌نامۀ هسته‌ای تمایل نشان داده، به شرط آن که ایران به تعهداتش در موافقت نامه کاملاً عمل کند.

مکرون در یک نشست خبری گفت، فرصت بسیار کم به جلوگیری از دست یافتن ایران به اسلحۀ هسته‌ای مانده است.

بر اساس گزارش تلویزیون العربیه، رئیس جمهور فرانسه همچنان گفته است، هرگونه مذاکرات جدید در مورد معاملۀ هسته‌ای ایران بسیار سخت خواهد بود.

عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی گفته اند، که کشور‌های عربی خلیج باید در مذاکرات دخیل باشند.

آن‌ها همچنان گفته اند، در مذاکرات باید به برنامۀ راکتی بالستیک ایران و حمایت آن کشور از نیروهای نیابتی در شرق میانه پرداخته شود.

ایران پس از بیرون شدن واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از موافقت‌نامۀ هسته‌ای، بخشی از تعهداتش در موافقت‌نامه را شکست.

ایالات متحده به عنوان بخشی از کمپاین حداکثر فشار، تحریم‌ها بر ایران را از سر گرفت تا آن کشور را به گفت‌وگو در مورد موافقت‌نامۀ جدید وادار کند.

ایران می‌گوید، برنامۀ هسته‌ای‌اش اهداف غیرنظامی را دنبال می کند.

این کشور گفته است که سالانه ۱۲۰ کیلوگرام یورانیم غنی شده تا سطح ۲۰ درصد تولید می‌کند، اقدامی که در تضاد با معاملۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور امریکا

ادارۀ جدید ایالات متحده به رهبری جو بایدن، رئیس جمهور آن کشور در ۲۹ جنوری راب مَلی را به عنوان نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای ایران معرفی کرد.

مَلی مشاور ارشد امنیت ملی بارک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده است و عضو کلیدی تیمی که در مورد معاملۀ هسته‌ای گفت‌وگو کرده بود.

XS
SM
MD
LG