لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

هشت صبح بر اختلاف مواضع میان عبدالله و غنی پرداخته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

اظهارات اخیر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورا عالی مصالحه ملی افغانستان و سخنان اخیر عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان، در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته است.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود اختلاف مواضع محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را در مورد صلح بررسی کرده است.

به نوشته روزنامه، براساس راهکار آقای عبدالله، یکی از کسانی که برای صلح قربانی بدهد و از قدرت کنار برود آقای غنی است، اما آقای غنی برای حفظ قدرت جنگ را پیچیده‌تر و فرصت آشتی را تنگ‌تر خواهد کرد.

به باور سرمقاله‌نویس روزنامه، رئیس جمهور غنی در جنگ با طالبان برنده قاطع نیست، اما جنگ می‌تواند برای حضور وی در قدرت زمان بیشتری بخرد.

نویسنده با تاکید بر این که مردم تشنه صلح و مدافع جمهوریت هستند، نظام سیاسی مبتنی بر اراده مردم را برای مردم دارای اهمیت حیاتی دانسته است.

هشت صبح همچنین تأکید کرده که آقایان غنی و عبدالله باید خواست مردم را درک کنند و حق ندارند برای بقای خود در قدرت، مانع پیشرفت مذاکرات صلح شوند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات اخیر عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان و آقای غنی، این پرسش را مطرح کرده که "آیا درخواست استعفای رئیس جمهور غنی و تاکید روی تکمیل دوره ریاست جمهوری موضع‌گیری عاقلانه است و برای روند صلح کمک می‌کند؟"

به نظر نویسنده، کسانی که درخواست استعفا رئیس جمهور غنی را مطرح می‌کنند دو گروه هستند؛ یکی کسانی که هیچ جایگزینی برای طرح این درخواست ندارند و هدف‌شان تنها استعفای آقای غنی است؛ دوم کسانی هستند که برای ارائه این طرح جایگزینی هم دارند.

نویسنده مسیر تاکید کرده که انعطاف‌پذیری و دادن قربانی برای صلح باید در چهارچوب طرحی منظم ارائه شود.

به باور روزنامه، چنین طرحی افزون بر این که امکان توافق بر سر آن وجود داشته باشد، باید از حمایت داخلی و تضمین نیرومند اجرایی خارجی هم داشته باشد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد با اشاره به سخنان اخیر عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی گروه طالبان نوشته است، نمایندگان این گروه به فرمایش روسای خود برضد نظام صدا بالا کرده‌اند.

به نظر روزنامه، ملت از نظام و رئیس جمهور دفاع می‌کنند و نمی‌خواهند که بار دیگر سرنوشت آن‌ها به دست "بلا" بیفتد.

نویسنده هیواد همچنین طرح موضوع حکومت موقت را "دسیسه" خوانده و و افزوده که چنین طرحی زمینه‌ساز کشتار مردم می‌شود – چیزی که به نظر روزنامه، برای هیچ فردی قابل پذیرش نیست و جامعه جهانی هم از آن حمایت نمی‌کند.

نویسنده هیواد عباس ستانکزی را متهم به تباهی افغان‌ها برای منافع مسکو کرده و افزوده که که تلاش‌ها برای ایجاد حکومت موقت به معنای مساعد کردن زمینه مداخله دایمی بیگانه‌ها است و ملت نمی‌گذارد که برنامه بیگانگان در کشور اجرا شود.

XS
SM
MD
LG