لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۷

اتحادیه اروپا: اقدامات خشونت‌بار طالبان جامعه جهانی را خشمگین می‌کند


آرشیف
آرشیف

اتحادیه‌ اروپا در اعلامیه‌ مشترکی با نمایندگی‌های سیاسی چندین کشور دیگر و نماینده غیرنظامی ناتو گفته که اقدامات خشونت‌بار طالبان جامعه‌ جهانی را خشمگین خواهد کرد.

اتحادیه‌ اروپا با نشر اعلامیه‌ای گفته که هیئت این اتحادیه و نمایندگی‌های دیپلماتیک استرالیا، کانادا، جمهوری چک، دنمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو در افغانستان، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلستان و امریکا ادامه ترورها، آدم ربایی‌ها، و تخریب زیرساخت‌های حیاتی را به شدت محکوم می‌کنند.

در این اعلامیه آمده است که این خشونت‌ها متوجه جامعه مدنی، قضایی، رسانه‌ای، مذهبی، پزشکی و نمایندگان غیرنظامی دولت است که برای افغانستان صلح‌آمیز و مرفه ضروری هستند.

اتحادیه اروپا در این اعلامیه گفته است که طالبان مسئول بیشتر این اقدام‌های خشونت‌بار هستند که سبب تضعیف نهادهای دولتی خواهد شد و به ایجاد محیط ناامنی کمک خواهد کرد که در آن گروه‌های تروریستی و جنایتکار بتوانند آزادانه فعالیت کنند.

اعلامیه افزوده است که جامعۀ جهانی در بخش انرژی، امنیت غذایی و زیرساخت‌های افغانستان سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده و طالبان باید درک کنند که اقدامات خشونت‌بار و ویرانگر این گروه خشم جامعۀ جهانی را بر خواهد انگیخت.

نویسندگان اعلامیه، از دولت افغانستان خواسته‌اند که فعالانه‌تر و شفاف‌تر از این حمله‌ها تحقیق كند تا اطمینان حاصل شود افرادی كه علیه مردم دست به خشونت می‌زنند، شناسایی و به محاكمه كشانده شوند.

از سوی دیگر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که طالبان به گونۀ مستقیم و یا غیرمستقیم مسئول ترورهای اخیر و تخریب زیرساخت‌ها است.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا به رادیوی آزادی گفت: "طالبان به عنوان یک چتر برای همه گروه‌ها زمینۀ فعالیت و حملات تروریستی را فراهم کرده، ترور، خشونت‌ها و تخریبات تأسیسات عامه را طالبان به گونۀ مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌دهند."

آقای اندر تأکید می‌کند که دولت افغانستان متعهد به تأمین صلح از راه گفت‌وگو و توافق سیاسی است و نه از راه جنگ.

اما گروه طالبان می‌گوید که این ادعاها بر اساس "تبلیغات دشمنان" این گروه مطرح شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت: "این ناتو و یا دیگر سازمان‌ها اگر گفته باشند هم براساس تبلیغات سو دشمن گفته‌اند. در هیچ حمله‌ای که زیرساخت‌ها متضرر می‌شود و یا افراد ملکی هدف قرار می‌گیرند، ما دست نداریم و ما همواره این موارد را رد کرده‌ایم."

به گفتۀ آقای مجاهد، حمله‌های طالبان نسبت‌ به سال‌های گذشته کاهش یافته است و این گروه تنها در برخی ولایت‌ها مانع پیشروی نیروهای امنیتی دولت می‌شود.

آرشیف، انفجار در کابل
آرشیف، انفجار در کابل

این در حالی است که ترورهای هدفمند در ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛ موضوعی که طالبان مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد، اما مقام‌های دولتی این گروه را مسئول می‌دانند.

در اعلامیۀ اعضای اتحادیۀ اروپا آمده است که آنان در کنار کسانی هستند که متعهد به ختم منازعه از طریق توافق سیاسی فراگیر هستند که تضمین‌کنندۀ یک کشور دارای حاکمیت، متحد و دموکراتیک، در صلح با خود و همسایگان خود و حافظ حقوق بشر و دستاوردهای اقتصادی ۱۹ سال گذشته باشد.

XS
SM
MD
LG