لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

شرکت برشنا: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ مشکل برق کابل را حل کنیم


یک مرکز برق وارداتی در افغانستان
یک مرکز برق وارداتی در افغانستان

شرکت برشنا می‌گوید که تلاش می‌کند تا پایان سال ۱۴۰۰ میلادی مشکل برق شهر کابل را حل کند.

شرکت برق افغانستان، برشنا، می‌گوید‌ که حل مشکل برق‌ کابل یک سال دیگر زمان نیاز دارد.

صفی‌الله احمدزی معاون این شرکت روز دو شنبه در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت ۵۰۰ مگا‌وات برق ترکمنستان به مزار شریف رسیده و با وصل آن از راه پلخمری به کابل، برق شهر کابل ۲۴ ساعته می‌شود.

آقای احمدزی افزود: "برشنا شرکت در صدد این است و همیشه تلاش هم‌ به این ورزیده که چه نوع بتوانیم برق را در شهر کابل و در تمام ولایات افغانستان بیشتر بسازیم، کار جریان دارد احداث خط ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان الی مزار تکمیل شده. ما امیدواریم که یک‌ کمیته هم‌ ایجاد شده که از پلخمری الی کابل بعضی معضل‌هایی در پروژه لین انتقالی وجود دارد که این را حل کنیم."

پایه‌های تخریب‌شده برق در شمال کابل
پایه‌های تخریب‌شده برق در شمال کابل

به گفته مسئولان شرکت برشنا افغانستان برای خودکفایی در بخش برق به ۴ میلیارد دالر نیاز دارد، اما در کنار کمبود امکانات مالی، ناامنی‌ها نیز این کار را پرچالش کرده‌است.

به گفته ننگیالی میاخیل معاون فنی شرکت برشنا تنها در یک سال گذشته به دلیل‌های مختلف ۵۰ بار خطوط انتقال برق قطع شده‌است.

به گفته مسئولان این شرکت حالا ۸۰ درصد برق افغانستان وارداتی است و ۲۰‌ درصد آن در داخل کشور تولید می‌شود که از این راه ۴۵ درصد شهروندان کشور از خدمات برق مستفید می‌شوند.

در همین حال، شماری از باشندگان‌ شهر کابل به دلیل قطع مکرر و طولانی برق انتقاد می‌کنند.

فرشته و هیواد باشندگان شهر کابل می‌گویند: "از وقتی که زمستان شده، پرچوی‌ها زیاد شده. مردم به بسیار مشکل مواجه هستند. در طول روز چندین بار برق ما می‌رود."

"برق نداریم. از صبح تا دیگر برق‌ها نیست. شب هم‌ که می‌آید، دوباره زود می‌رود. می‌خواهیم برق جور شود تا مشکل ما رفع شود."

این در حالی است‌ که محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان به ازبکستان سفر کرده و قرار است با مقام‌‌های آن کشور افزون بر مسایل دیگر، بر وضعیت برق نیز گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG