لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

هشت صبح: طالبان به تعهدات‌شان در توافق با امریکا عمل نکرده‌اند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

درخواست اتحادیه اروپا از طالبان برای پایان ترور و تخریب زیرساخت‌ها و بازنگری توافقنامه صلح با طالبان، از موضوع‌های اصلی مورد بحث در سرمقاله‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود با اشاره به اعلامیه مشترک اخیر اعضای اتحادیه اروپا در کابل و واکنش طالبان به این اعلامیه، پابندی این گروه به توافقنامه صلح میان طالبان و امریکا را بررسی کرده است. به نظر روزنامه طالبان براساس تعهدات خود عمل نکرده است.

اتحادیه اروپا در این اعلامیه از طالبان خواسته که ترور فعالان مدنی، خبرنگاران و کارمندان صحی را متوقف کنند.

اعلامیه افزوده که این حمله‌ها محیطی را به وجود آورده که در آن گروه‌های تروریستی و جنایتکار به صورت آزادانه فعالیت می‌کنند.

طالبان گفته‌اند که در ترور این افراد و تخریب زیرساخت‌ها دست ندارند.

به نظر هشت صبح اگرچه طالبان با امضای تفاهمنامه دوحه برای کاهش خشونت تعهد کردند، اما میدان‌های نبرد و وضعیت جاری نشان می‌دهد که این گروه به تعهدات خود عمل نکرده است.

روزنامه افزوده که اعلامیه اخیر اتحادیه اروپا بیانگر آن است که صبر این اتحادیه به سر رسیده و با طالبان برخورد جدی خواهد کرد.

سرمقاله‌نویس هشت صبح تاکید کرده که گروه طالبان باز هم فرصت دارند که برای جلب اعتماد جامعه جهانی خشونت را کاهش دهند، قتل‌های هدفمندانه را متوقف کنند و به میز مذاکره برگردند.

چند هفته است که گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت و طالبان در قطر متوقف است.

  • سرخط

روزنامه سرخط در مورد اعزام هیئتی از سوی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به کابل برای بررسی روند صلح افغانستان نوشته است که این تصمیم پس از گفتگوی آقای بایدن با محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان اتخاذ شده است.

به نوشته روزنامه، اخیراً هر دو رئیس جمهوری از طریق کنفرانس ویدیویی با هم صحبت کردند و گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان از موضوع‌های اصلی این گفتگو بوده است.

سرخط افزوده که آن‌ها درباره بهبود وضعیت روند صلح صحبت کردند.

سرخط افزوده، روشن نیست که چه کسانی عضو این هیئت امریکایی هستند و چه وقت به کابل سفر می‌کنند، اما زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان عضو هیئت خواهد بود.

به نوشته روزنامه، این در حالی است که روابط آقای غنی با او تیره شده و چندی پیش از دیدار با او خودداری کرد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد سرمقاله خود را به بررسی واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اظهارات اخیر اعضای ارشد گروه طالبان اختصاص داده و نوشته است که دور دوم مذاکرات صلح در دوحه و کنار نشستن طالبان، نگرانی‌ها را به بار آورده است.

نویسنده افزوده که تشدید حمله‌ها و افزایش قتل‌های هدفمند باعث شده که طالبان به سطح ملی و بین‌المللی مورد انتقاد قرار گیرند.

به نظر نویسنده، در اصل ملت و جامعه جهانی تلاش می‌کنند که جنگ در افغانستان خاتمه یابد و افغانستان بار دیگر به لانه تروریستان تبدیل نشود.

این روزنامه دولتی در سرمقاله خود تاکید کرده است که صلح و ناامنی در افغانستان بر اوضاع و امنیت منطقه و جهان تأثیر مستقیمی دارد.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، لازم است که گروه طالبان برای تحقق روند صلح آماده شود.

XS
SM
MD
LG