لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

هیئت حکومت رویداد ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک را بررسی می‌کند


آرشیف، نیروهای افغان در ولسوالی بهسود میدان وردک
آرشیف، نیروهای افغان در ولسوالی بهسود میدان وردک

هیئت بررسی رویداد دهم دلو بهسود ولایت میدان وردک به محل رفته و کارش را آغاز کرده است.

دو عضو این هیئت به رادیوی آزادی گفتند که با گواهان رویداد، خانواده‌های قربانیان و زخمی‌های این رویداد صحبت کرده‌اند.

حسین‌علی بلیغ، عضو شورای ولایتی میدان وردک، عضو این هیئت، گفت که اعضای هیئت پس از دیدار با فرمانده‌ پولیس میدان‌وردک، به محل رویداد رفتند: "نتیجه این شد که این قضیه باید با تمام جزئیات بررسی شود. امروز در حال گفت‌وگو با خانواده‌های قربانیان، زخمی‌ها و شاهدان رویداد هستیم."

شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای نوشته که این هیئت به مشکلات خانواده‌های قربانیان رسیدگی می‌کند.

رویداد میدان وردک باید به گونه‌ صلح‌آمیز حل و فصل شود

محمدمهدی راسخ، نماینده میدان وردک در ولسی جرگه به نمایندگی از مردم به رادیو آزادی گفت که هیئت باید این موضوع را به گونه عادلانه بررسی کند: "کسانی‌که شاهدان رویداد هستند و کسانی که قربانیان رویداد هستند، یا هم زخمی شده‌اند، هیئت گفت‌وگویش را به گونه منظم با آنان آغاز کرده. ما از افرادی که در جمع هیئت آمده‌اند، خوش هستیم."

در همین حال معان دوم ریاست جمهوری از اعضای هیئت خواسته که در کنار کمک به آسیب دیدگان این رویداد، این رویداد را به گونه عادلانه بررسی کند.

سرور دانش در صفحه فسبوک خود با اشاره به خطرها و ناامنی‌های جاری نوشته است ‌که این رویداد باید به گونه‌ صلح‌آمیز حل و فصل شود.

او از مردم محل خواسته که با هیئت همکاری همه‌جانبه کنند و اجازه ندهند که شماری از طرف‌های مشخص از این رویداد بر ضد منافع کشور استفاده کنند.

آقای دانش رنگ قومی دادن به این رویداد را کار دشمنان افغانستان دانسته است.

در همین حال، عبدالرحمان طارق، والی میدان وردک به رادیو آزادی گفت که پس از رویداد روز جمعه اکنون وضعیت در محل به حالت عادی برگشته است: "هیئت گزارش خود را می‌سازد، اما به این هدف که رویداد دیگری رخ ندهد، وضعیت نورمال است و خبری از رویداد دیگر داده نشده است."

وزارت داخلۀ افغانستان گفته که روز جمعه‌ گذشته در نتیجه‌ رویدادی در ولسوالی حصه اول بهسود میدان وردک ۹ تن کشته شدند و ۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

به گفته سخنگوی این وزارت، نیروهای امنیتی در حال ساختن پاسگاه‌های امنیتی بودند که افراد مسلح غیرمسئول وابسته به عبدالغنی علی‌پور به سوی آنها شلیک کردند.

وزارت داخله‌ افغانستان گفته که کشته ‌شدگان افرادی هستند که با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند و زخمی‌ها نیروهای امنیتی و غیرنظامیان هستند.

اما مردم محل، منابع نزدیک به آقای علی‌پور و زخمی‌های این رویداد گفته‌اند که نیروهای پولیس به سوی مردمی که در مرکز ولسوالی جمع شده بودند، شلیک کردند و همه قربانیان این رویداد غیرنظامی هستند.

به گفته آنها، مردم راه‌پیمایی صلح‌آمیز داشتند و هیچ فرد مسلحی در میان آنها نبود.

عبدالغنی علی پور
عبدالغنی علی پور

پیش از این حکومت افغانستان علی‌پور را به داشتن افراد مسلح غیرمسئول، حمله بر نیروهای امنیتی و باج‌گیری متهم کرده است.

اما افراد نزدیک به علی‌پور می‌گویند که او برای حفاظت از مردم در برابر طالبان در مسیر میدان‌بهسود سلاح برداشته است.

حکومت افغانستان علی‌پور را دو سال پیش در کابل بازداشت و بعد با گرفتن تعهداتی رها کرد.

XS
SM
MD
LG