لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

عادله راز: افغانستان با چالش‌های جدی اقتصادی و بشری روبه‌رو است


عادله راز، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل
عادله راز، نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل

ادامه جنگ، مشکلات اجتماعی و وضعیت بشری در افغانستان، نگرانی‌های سازمان ملل متحد را برانگیخته است.

بخش همآهنگی کمک‌های بشری این سازمان وضعیت بشری در افغانستان را دیروز سه‌شنبه (۲ فبروری) در نشستی مورد بحث قرار داد.

عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست گفته که این کشور با چالش‌های جدی اقتصادی و بشری رو‌به‌رو است.

بانو راز می‌گوید: "وضعیت بشری در افغانستان بسیار نگران‌کننده است. ما در این زمینه با مشکلات و نارسایی‌های بسیار زیاد مانند جنگ، تغییرات اقلیمی و ویروس کرونا مواجه هستیم. ویروس کرونا اقتصاد ما را بسیار متاثر کرده است. میلیون‌ها تن زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. میزان فقر و برگشت مهاجران افغان از کشورهای خارجی افزایش یافته است."

بانو راز افزوده است که دولت افغانستان تلاش می‌کند تا مشکلات بشری برطرف و برای رسانیدن کمک به نیازمندان آتش‌بس برقرار شود.

آرشیف، انفجار در کابل
آرشیف، انفجار در کابل

به گفته او، طالبان به خواست آتش‌بس حکومت افغانستان و جامعه جهانی تن نداده‌اند.

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در این نشست همچنین از طالبان خواست که کشتارهای هدفمندانه را پایان دهند و قوانین جهانی را برای رسانیدن کمک به نیازمندان رعایت کنند.

خانم راز از سازمان ملل متحد و کشورهای کمک‌کننده درخواست کرد که در رسانیدن کمک به نیازمندان، با حکومت این کشور همآهنگی کنند.

در همین حال، رامزالاکبروف رئیس بخش همآهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد برای افغانستان و نماینده خاص این سازمان برای افغانستان، از افزایش روزافزون خشونت در افغانستان اظهار نگرانی کرد.

وی گفت: "سال ۲۰۲۱ در افغانستان با جنگ و ناامیدی‌ها آغاز شد. با تاسف، سطح خشونت‌ها در این کشور از سال ۲۰۱۴ رو به افزایش است. همه روزه شاهد انفجارها و قتل‌های هدفمندانه هستیم. با تاسف که این رویدادها همه روزه از مردم قربانی می‌گیرند."

اما در این نشست موفقیت روند جاری صلح برای حل تمام مشکلات در افغانستان مهم پنداشته شده است.

بیجاشدگان داخلی در نتیجه جنگ‌ها در افغانستان
بیجاشدگان داخلی در نتیجه جنگ‌ها در افغانستان

رووف مازو معاون کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته که اگر گفتگوهای صلح با ناکامی روبه‌رو شود، در کنار دیگر چالش‌ها، آمار آوارگانی داخلی در افغانستان نیز بالا خواهد رفت.

مازو می‌گوید: "زندگی میلیون‌ها افغان با نتایج مذاکرات صلح و ادامه تعهدات جامعه جهانی وابسته است. ناکامی این روند سبب افزایش بیجاشدگان داخلی، مهاجرت و رویدادهای مرگبار دیگر خواهد شد."

این نگرانی‌ها در حالی بیان می‌شود که سه روز پیش امریکا و اتحادیه اروپا با پخش اعلامیه‌ای، طالبان را مسئول قتل‌های هدفمند و افزایش خشونت در افغانستان دانستند.

اتحادیه اروپا در این اعلامیه همچنین از طالبان خواست که به ترور و تخریب زیرساخت‌ها نقطه پایان بگذارند.

اما طالبان دست داشتن در قتل‌های هدفمندانه را رد کرده و گفته‌اند که برای رسانیدن هرنوع کمک بشری همکاری خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG