لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

گزارشی به کانگرس: امریکا ضرب‌الاجل خروج کامل نیروهایش از افغانستان را تمدید کند


آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، نیروهای امریکایی در افغانستان

یک گزارش به کانگرس ایالات متحده گفته که امریکا باید ضرب‌الاجل اول ماه می برای خروج همۀ نیروهایش از افغانستان را تمدید کند.

گزارش کاهش نیروها را به پیشرفت در مذاکرات صلح و همچنین کاهش خشونت از سوی طالبان و مهار القاعده مشروط دانسته است.

این گزارش از سوی گروه مطالعه افغانستان که در آن اعضای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه شامل اند، به سفارش کانگرس امریکا تهیه و روز گذشته سوم فبروری نشر شد.

خبرگزاری رویترز براساس این گزارش می‌گوید، واشنگتن نباید روند صلح افغانستان را کنار بگذارد.

به گفتۀ این گزارش مواردی که در توافقنامه فبروری ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان امضا شد، تا ضرب‌الاجل اول ماه می امسال تحقق نخواهند یافت.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

در این گزارش گفته شده که خروج همۀ نیروهای امریکایی از افغانستان می‌تواند منجر به جنگ داخلی، بی ثباتی منطقه و احیای تهدید القاعده شود.

گروه مطالعه افغانستان گفته که امریکا نباید پیروزی را با دو دست به طالبان تحویل دهد.

این گروه در دسمبر ۲۰۱۹ از سوی کانگرس امریکا ایجاد شد تا پیشنهادهایی در پیوند به پالیسی ایالات متحده در برابر موضوع صلح افغانستان تهیه کند.

ریاست گروه مطالعه افغانستان را جوزف دانفورد جنرال متقاعد و رئیس پیشین ستاد مشترک اردوی امریکا و کیلی ایوت سناتور سابق جمهوریخواه به عهده دارند.

دانفور به خبرنگاران گفت که این گزارش با مشاوران رئیس جمهور جو بایدن از جمله زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان که در اداره ترمپ توافقنامه را با طالبان امضا کرد، در میان گذاشته شده است.

جوزف دانفورد، رئیس پیشین ستاد ارتش و مسوول گروه مطالعه افغانستان در کانگرس امریکا
جوزف دانفورد، رئیس پیشین ستاد ارتش و مسوول گروه مطالعه افغانستان در کانگرس امریکا

او گفت که آقای خلیل‌زاد این گزارش را مفید خوانده.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که اداره بایدن قصد دارد از روند صلح افغانستان حمایت کند و در حال ارزیابی تعهد طالبان در قطع روابط با القاعده، کاهش خشونت و مشارکت در گفتگوهای صلح است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا ماه گذشته حتی با وجود افزایش خشونت‌ها در افغانستان دستور کاهش شمار نیروهای امریکایی در آن کشور را صادر کرد و تعداد نیروهایش را به ۲،۵۰۰ نفر رساند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که طالبان هنوز هم با القاعده در ارتباط اند اما طالبان این اتهام را رد کرده، می‌گویند که القاعده دیگر در افغانستان حضور ندارد.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان گفته اند که اگر حضور نیروهای امریکایی پس از اول ماه می در افغانستان ادامه بیابد، حمله‌های آن‌ها بر نیروهای خارجی از سرگرفته خواهد شد.

سناتور لیندسی گراهام که بارها نگرانی‌اش را در مورد توافقنامه میان اداره ترمپ و طالبان ابراز کرده، این گزارش را ستود و در بیانیه‌ای افزود که پس از گفتگوی‌های ابتدایی با اداره بایدن به نظر می‌رسد که این اداره از توصیه‌های آن‌ها پذیرایی خوب خواهد کرد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در کانگرس امریکا
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در کانگرس امریکا

در گزارش گروه مطالعه افغانستان آمده که پالیسی امریکا در قبال افغانستان باید بازنگری شود تا اطمینان حاصل شود که مذاکرات صلح در دوحه بین طالبان و هیت دولت افغانستان باعث ایجاد توافق بین دو طرف خواهد شد.

گزارش گفته که دستیابی به یک صلح پایدار به نفع امریکا است.

به باور این گزارش، تمدید ضرب‌الاجل خروج تمامی نیروها از افغانستان به واشنگتن فرصت می‌دهد تا کمک‌های غیرنظامی امریکا را بازسازی کند و به حامیان صلح در افغانستان برای ایفای نقش سازنده در تلاش‌های صلح و تامین حقوق زنان و اقلیت‌ها فرصت فراهم خواهد کرد.

گروه طالبان تا هنوز در رابطه به این گزارش واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG