لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

فارن پالیسی: افغانستان برای جو بایدن در اولویت نیست


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی می‌نویسد، جو بایدن رئیس جمهور امریکا در داخل و بیرون کشورش مسائل زیادی در پیشرو دارد. اما افغانستان برای او در اولویت نیست.

به نوشتۀ نشریه، با توجه به توافقی که ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در ماه فبروری پارسال با طالبان امضا کرد، باید تمامی سربازان امریکایی تا ماه می، به شرط آن که طالبان به تعهدات‌شان در کار مبارزه با تروریزم وفا کنند، از افغانستان بیرون شوند، بناء بایدن باید در مورد این کشور تصمیم بگیرد.

در ادامه آمده که بایدن تعهد سپرده تا این جنگ طولانی را به پایان رساند، باز هم پرسش در مورد بیرون شدن نیروها نیست، بلکه در این مورد مطرح می‌شود که دستاوردهای افغانستان چگونه حفظ شوند و اطمینان به دست آید که قربانی‌های چند دهۀ امریکا در افغانستان ضایع نمی‌شود.

شماری از شهروندان امریکا با آن که نمی‌خواهند نظامیان کشورشان در افغانستان بمانند، با آن هم از این حمایت نمی‌کنند که دستاورد های دو دهه گذشته در افغانستان با خاک یکسان شود.

  • میلیتری تایمز

روزنامۀ میلیتری تایمز سخنان هایکو ماس وزیر خارجۀ جرمنی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را برجسته کرده است.

او گفته که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان باید به پیشرفت‌ها در گفتگوهای صلح وابسته باشد.

به نوشتۀ میلیتری تایمز، منظور هایکو ماس همین است که اگر طالبان و دولت در گفتگوهای صلح پیشرفت داشته باشند، نیروهای بین‌المللی می‌توانند افغانستان را ترک کنند، اما تا هنگامی به خروج اقدام نکنند که صلح دایمی در این کشور برقرار نشده باشد.

وزیر خارجه جرمنی گفته است، با آن که بر اساس توافق ماه فبروری گذشته میان امریکا و طالبان، زمان زیادی به خروج کامل نیروهای ایالات متحده از افغانستان نمانده، با آن هم گمان نمی‌رود که در این مدت، گفتگوهای صلح نتیجه دهد، بناء نظامیان خارجی برای مدت بیشتری در افغانستان خواهند ماند.

میلیتری تایمز به سخنان مقام‌های پنتاگون هم اشاره می‌کند که می‌گویند، گروه طالبان، به تعهدات‌شان به شمول کاهش خشونت‌ها عمل نکرده‌اند.

  • اورگنایزیشن آف ورلد پیس

نشریۀ آنلاین اورگنایزیشن آف ورلد پیس(O.W.P) هم به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تمرکز کرده است.

به نوشتۀ نشریه، دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا، شمار سربازان کشورش در افغانستان را تا ۲،۵۰۰ تن کاهش داد که پس از سال ۲۰۰۱ کم‌ترین تعداد بوده است.

در ادامه آمده که، خروج مکمل نیروهای امریکایی از افغانستان تا ماه می، با برخی شرط‌های به همراه است، به گونۀ مثال، طالبان روابط‌شان با القاعده را قطع کنند و با رهبران افغانستان به گفتگوهای صلح بپردازند.

نشریه در بخش دیگر به جنگ ۲۰ ساله افغانستان اشاره کرده و نوشته است، این جنگ که در سال ۲۰۰۱ آغاز شد، تا اکنون ادامه دارد و به باور نشریه، طالبان حالا از پنج حصۀ افغانستان یک حصۀ آن را در اداره خود دارند که این حضور، دموکراسی افغانستان را با خطر روبرو می‌کند.

XS
SM
MD
LG