لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

اتحادیه جهانی واکسین بیش از ۳ میلیون دوز واکسین کرونا به افغانستان کمک می‌کند


آرشیف، واکسین ویروس کرونا
آرشیف، واکسین ویروس کرونا

اتحادیه جهانی واکسین تا کمتر از ۳ ماه دیگر ۳ میلیون دوز واکسین کوید-۱۹ به افغانستان کمک می‌فرستد.

افغاستان تا کمتر از ۳ ماه دیگر ۳ میلیون دوز واکسین ویروس کرونا دریافت خواهد کرد.

وزارت صحت عامه‌ی افغانستان می‌گوید که این مقدار دوز واکسین بخشی از کمک ۱۶ میلیون دوز واکسین اتحادیه‌ی جهانی واکسین است که برای افغانستان در نظر گرفته شده است.

غلام دستگیر نظری، رئیس معافیت کتلوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت که بر اساس اصل توزیع عادلانه‌ی واکسین در سطح جهان، اتحادیه‌ی جهانی واکسین برای ۲۰ درصد نفوس افغانستان یعنی ۸ میلیون تن واکسین در نظر گرفته است.

آقای نظری گفت که ۳ میلیون دوز این واکسین تا پایان ماه اپریل به افغانستان خواهد رسد.

وی می‌گوید: "از جمله‌ی ۱۶ میلیون دوز ۳ میلیون دوز آن در آخر ماه اپریل گفته اند، اما این می‌تواند قابل تغییر باشد و هنوز تاریخ نهایی‌اش معلوم نیست. در دو محموله برای ما می‌فرستد که در محموله اول ۱.۳ میلیون و در محموله دوم ۱.۷ میلیون دوز."

آقای نظری می‌گوید که وزارت صحت عامه بر اساس توصیه‌ی سازمان صحی جهان و اداره‌ی صحی آتلانتا یک پلان عملیاتی برای تطبیق واکسین کوید-۱۹ تهیه کرده است که در این پلان کته‌گوری افرادی که در نخست واکسین کوید-۱۹ را دریافت کنند، مشخص شده است.

به گفته‌ی او،در مرحله‌ی اول کارکنان صحی، در مرحله‌ی دوم استادان و آموزگاران، در مرحله‌ی سوم زندانی‌ها و در مرحله‌ی چهارم افراد بالاتر از سن ۵۰ سال واکسین کوید-۱۹ را دریافت خواهند کرد.

وزارت صحت عامه‌ی افغانستان می‌گوید که تمام روند چگونگی دریافت و تطبیق واکسین کوید-۱۹ از سوی این وزارت مدیریت خواهد شد.

مسوولان در این وزارت می‌گویند که در حال حاضر برای ۶۰ درصد نفوس افغانستان واکسین کوید-۱۹ در نظر گرفته شده است که ۲۰ درصد آن از سوی اتحادیه‌ی جهانی واکسین و ۴۰ درصد دیگر از سوی بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی و سازمان‌های دیگر همکار تهیه می‌شود.

این در حالیست که براساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس آزاد اتحاد سازمان جهانی دسترسی به واکسین کوید-۱۹ که اتحادیۀ جهانی واکسین زیر چتر آن کار می‌کند، اعلام کرده است که در ربع اول سال جاری میلادی حد اقل ۳۳۰ میلیون دوز واکسین را به کشورهای فقیر می‌رساند.

این گزارش به نقل از مقام‌های این سازمان گزارش داده است که این مقدار واکسین ۳.۳ درصد کل جمعیت ۱۴۵ کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG