لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

روسیه "شماری از دیپلومات‌های اروپایی" را اخراج می‌کند


اعتراض‌های هواداران الکسی ناوالنی
اعتراض‌های هواداران الکسی ناوالنی

روسیه می گوید، دیپلومات‌های اروپایی را که در اعتراض‌های هواداران الکسی ناوالنی اشتراک کرده بودند، اخراج می کند.

مقام‌های روسیه می‌گویند، در اعتراض‌های ۲۳ جنوری شماری از دیپلومات‌ها و کارمندان قونلسگری‌های پولند، جرمنی و سویدن اشتراک کرده بودند.

وزارت خارجه روسیه روز جمعه (۵ فبروری) در یک اعلامیه گفت، سفیر سویدن، شارژدافیر پولند و نماینده جرمنی در همین روز به این وزارت احضار شدند و برای آنها اعتراض نامه‌های رسمی به خاطر اشتراک کارمندان مراجع دپلوماتیک این‌کشور‌ها در تظاهرات حامیان الکسی ناوالنی منتقد اصلی کریملن سپرده شد.

پس از بازداشت ناوالنی، اعتراض‌ها در چندین شهر روسیه به شمول مسکو راه اندازی شد.

الکسی ناوالنی در هفدهم جنوری هنگام رسیدن از جرمنی به مسکو از سوی پولیس بازداشت شد. هفته گذشته محکمه او را به سه و نیم سال حبس تنفیذی محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌ها، پولیس در برابر اعتراض کننده‌ها از فشار کار گرفته و هزاران تن را بازداشت کرده است.

امانویل مکرون رئیس جمهور فرانسه به اخراج دیپلومات‌های اروپایی از روسیه واکنش تند نشان داده است.

مکرون
مکرون

او عصر جمعه در یک کنفرانس ویدیویی با انگلا مرکل صدراعظم جرمنی، از روسیه انتقاد تند کرد.

آقای مکرون ​ گفت: " از سر تا اخیر، هر اتفاقی که در قضیه ناوالنی رخ داده، با شدت نکوهش می کنم. مسموم ساختن، وضعیت بد پس از بازگشت او به کشورش، تحریم‌ها و محکوم کردن. امروز که روسیه به اخراج دپلومات‌های جرمنی، پولند و سویدن تصمیم گرفته، فکر می کنم این گونه بحران‌های سیاسی را برای کشور‌های ما نباید بپذیریم. من با کشور‌های که دپلومات‌های‌شان اخراج شده اند، همبسته گی‌ام را ابراز می دارم. من در این مورد به ارسال پیام‌های واضح و قوی به روسیه ادامه خواهم داد."

انگلا مرکل صدراعظم جرمنی هم اخراج دپلومات‌های اروپایی از روسیه را اقدام غیر قابل توجیه دانسته و گفته است، این مواردی است که در روسیه صورت می گیرد و با حاکمیت قانون خیلی فاصله دارد.

انگلا مرکل صدراعظم جرمنی
انگلا مرکل صدراعظم جرمنی

روسیه در حالی به اخراج شماری از دپلومات‌های اروپایی اقدام کرده که جوزیپ بوریل مسئول پالیسی خارجی اتحادیه اروپا برای یک سفر پنج روزه به روسیه رفته است.

بوریل گفته که روابط روسیه و اروپا در حال حاضر به پائین‌ترین حد آن رسیده است.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا بار‌ها خواهان رهایی الکسی ناوالنی و حامیانش از بند شده اند. اما مسکو تا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته است.

بر اساس گزارش‌ها تنها در اعتراض‌های دو یکشنبه گذشته در شهر‌های مختلف روسیه، بیش از ده هزار تن بازداشت شده اند.

XS
SM
MD
LG