لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۰

هشت صبح:‌ طالبان نمی‌خواهند با حکومت افغانستان به یک تفاهم برسند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

عقب‌نشینی طالبان از مذاکرات دور دوم در دوحه و نشر تحقیق تازه کانگرس امریکا در مورد افغانستان در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر بازتاب یافته است.

  • هشت صبح

رونامه هشت صبح در سرمقاله خود از طالبان خواسته است که باید از تاریخ معاصر افغانستان تجربه بگیرند و افغانها را بار دیگر به بدبختی دهه هفتاد برنگردانند.

سرمقاله‌نویس افزوده است که افغانها می‌دانند که اگر مجاهدین و داکتر نجیب‌الله رئیس جمهور پیشین کشور برای پایان دادن به حکومت دموکراتیک به تفاهم می‌رسیدند، هزارن تن در افغانستان کشته نمی‌شدند.

به نظر نویسنده، حالا بهانه‌های طالبان در دور دوم مذاکرات صلح و عقب‌نشینی آنان از میز مذاکره بدین معنی است که این گروه نمی‌خواهد مذاکره کنند و با حکومت افغانستان به یک تفاهم برسند.

به باور نویسنده هشت صبح، با آنکه حکومت کنونی کاستی‌های خود را دارد، اما برعکس حکومت داکتر نجیب‌الله حمایت ناتو، جامعه جهانی را با خود دارد و باید طالبان از این فرصت استفاده کنند و با افغانها به یک تفاهم برسند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود را به بررسی تازه‌ترین گزارش تحقیقی هیئت کانگرس امریکا در مورد وضعیت افغانستان اختصاص داده شده است.

در سرمقاله آمده است جنرال جوزف دانفورد، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان ریاست این هیئت و مقامات پیشین امریکایی نظامیان و اعضای کانگرس امریکا در ترکیب این هیت هستند و این تحقیق را انجام داده‌اند.

نویسنده نگاشته است که اگرچه در این گزارش به ادامه روند صلح، تفاهمنامه دوحه، عدم خروج نیروهای امریکایی و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال اخیر در دروند صلح اشاره شده، اما دیده شود که اداره جدید امریکا تا چه حد به این مساله توجه می‌کند.

به باور نویسنده، به دلیل عدام رهایی زندانیان و پیشرفت در مذاکرات صلح توافق صلح میان امریکا و طالبان عملی نخواهد شد.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد از نشر گزارش کانگرس امریکا استقبال کرده و نوشته است که حکومت افغانستان از گزارش کانگرس امریکا برای حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان استقبال می‌کند.

به باور نویسنده هرچند طالبان در مقایسه با دیگر زمان خشونت‌ها را افزایش داده اند و برای مذاکرات صلح در دوحه هم حاضر نمی‌شوند پس این موقف امریکا واقع بینانه است.

در سرمقاله آمده است حکومت افغانستان این موضع امریکا و ناتو را می‌پذیردو برای تامین یک صلح دایمی و باعزت چشم براه است و حکومت موقت هم برای آنان قابل قبول نیست.

XS
SM
MD
LG