لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

صالح: با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا، روابط ما تغییر کرده است


امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفته که با روی کار آمدن حکومت جدید در امریکا، روابط دو کشور تغییر قابل توجهی کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان گفته که محمداشرف غنی رئیس جمهوری این کشور، با لوید آستین وزیر دفاع امریکا درباره "خلاهای" توافقنامه صلح دوحه گفتگو کرده است.

امرالله صالح در صفحه فیسبوکش نوشته که در مکالمه تلفونی دی‌شب آقایان غنی و آستین، درباره نبود میکانیزم سنجیده شده در این توافقنامه سخن گفتند.

آقای صالح افزوده که آقای غنی گفته که در توافقنامه صلح دوحه به تعهدات شفاهی طالبان اعتماد شده و این گروه به وعده‌های خود عمل نکرده است.

براساس توضیحات آقای صالح، دو طرف یادآور شدند که در این توافقنامه از پشتیبانی پاکستان از طالبان سخنی به میان نیامده است.

به نوشته آقای صالح، در صحبت آقایان غنی و آستین گفتند تا زمانی که این مشکل رفع نشود، دسترسی به صلح دشوار خواهد بود.

معاون اول آقای غنی تأکید کرده که "روابط میان امریکا و افغانستان را اساسی و بنیادی می‌دانیم و پس از به میان آمدن حکومت جدید به رهبری جو بایدن، در روابط دو کشور تغییرات مثبت و قابل لمسی به میان آمده است."

شماری از طالبان محلی در افغانستان
شماری از طالبان محلی در افغانستان

آقای صالح افزوده که حالا مقام‌های امریکایی گپ‌ها را می‌شنوند و پخش گزارش گروه مطالعه کانگرس امریکا درباره مسایل امنیتی دو کشور، گام قابل ستایشی بوده است.

در همین حال دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که در مکالمه تلفونی محمداشرف غنی و لوید آستین درباره مسایل سیاسی، امنیتی و روند صلح گفتگو شد.

از سویی هم شاه‌محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان گفته که در صحبت تلفونی دو طرف سه موضوع مهم مورد بحث قرار گرفت: "سه موضوع در صحبت تلفونی رئیس جمهور غنی و لوید آستین وزیر دفاع امریکا بسیار مهم بود. نخست این که امریکا و ناتو از نیروهای امنیتی افغان حمایت می‌کنند. در عین حال باید در مذاکرات صلح پیشرفت صورت بگیرد و سوم اینکه خشونت‌ها در افغانستان باید کاهش یابد."

شاه‌محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان
شاه‌محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان

در همین حال، وزیر دفاع امریکا در صفحه تویتر خود از روابط و مشارکت قوی دفاعی با افغانستان اطمینان داده است.

او نوشته که با محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد اهمیت پیشرفت سریع روند صلح و مشارکت میان دو طرف گفتگو کرده است.

تلاش کردیم در مورد اظهارات تازه امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان واکنش طالبان را نیز به دست آوریم، اما تا حالا موفق نشده‌ایم.

طالبان اما پیش از این گفته‌اند که به عملی کردن توافقنامه صلح دوحه با امریکا متعهد هستند.

این درحالی است که محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از سفر یک هیئت این دفتر سیاسی به ترکمنستان برای گفتگو با مقام‌های آن کشور خبر داده است.

XS
SM
MD
LG