لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

محب: گروه طالبان در تلاش سرنگونی نظام و رسیدن به قدرت است


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان

به دنبال چند هفته توقف مذاکرات صلح، مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که طالبان در تلاش سرنگونی‌ نظام هستند.

حمدالله محب، پس از نشست امنیتی شورای امنیت، در نشست مشترک‌ خبری با مقام‌های امنیتی‌ گفت: "طالبان قدرت می‌خواهند، سرنگونی نظام را می‌خواهند، دیگر موضوع‌ها بهانه است. برای کسب این قدرت اگر ویرانی همه افغانستان هم‌باشد آماده‌اند. نه به افغانستان و نه به افغانان دل می‌سوزانند. بدون جان‌شان، هیچ‌یک نه افغان و نه مسلمان معلوم می‌شود. طالبان یک قوه ظالم هستند که حمایت از ویرانی افغانستان به دست دیگران می‌کنند."

آقای محب افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حالت دفاعی فعال هستند. با این همه اما او با امیدواری به صلح گفت که طالبان بهانه نگیرند و بر میز مذاکره بنشینند.

به گفته مشاور امنیت ملی، ارزیابی‌های حکومت افغانستان و هیئت امریکایی در مورد افغانستان تقریباً یک‌سان است و این موضوع امیدواری را بیشتر کرده‌است.

مسعود اندرابی وزیر داخله افغانستان
مسعود اندرابی وزیر داخله افغانستان

در این نشست مسعود اندرابی وزیر امور داخله در پاسخ به نگرانی از احتمال پیشروی طالبان به سوی شهرها و مرکزهای ولایت‌ها چنین گفت: "طالبان ظرفیت سقوط هیچ شهر و هیچ مرکز ولایت را ندارند. بنابر این، طالب اگر جنگ را انتخاب کند، ما به صورت مطلق آمادگی برای دفاع از این وطن و برای سرکوب آنها را داریم. یگانه‌ راهی که برای آنها است همان صلح است."

در همین‌حال، شاه‌محمود میاخیل، سرپرست وزارت دفاع گفت که همین حالا هم در شماری از ولایت‌ها جنگ جریان دارد. او افزود که طالبان با این که تعهد کرده‌اند‌ اما خشونت را کاهش نداده‌اند.

با این همه، طالبان بر برقراری "نظام اسلامی" تاکید می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه بدون اشاره صریح به سخنان مقام‌های امنیتی، به رادیو آزادی گفت که "در نظام اسلامی برای اشرف غنی و همدستان او جایی نیست."

این در حالی ‌است که وزیر دفاع امریکا دیشب در تماس تلفونی با محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بر تقویت همکاری دفاعی میان دو کشور تأکید کرد.

منابع حکومت افغانستان گفته‌اند که دو طرف بر صلح، حمایت از نیروهای افغان و کاهش خشونت‌ها گفتگو کردند.

XS
SM
MD
LG