لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

دستگاه چوچه‌کشی انواع مختلف پرندگان ابتکار یک جوان در تخار


فارم دهکده در ولایت تخار
فارم دهکده در ولایت تخار

ذبیح ‏الله امانی از پوهنځی اقتصاد پوهنتون تخار فارغ شده و مالک یک فارم پرورش بودنه در این ولایت است.

او در یک ابتکار تازه دستگاهی را ساخته که علاوه بر تخم بودنه قابلیت چوچه کشی از تخم دیگر پرندگان را نیز دارد.

به‌ گفته آقای امانی، هم اکنون از این دستگاه برعلاوه تخار در ولایت‌های کابل، بلخ، بغلان، سمنگان، کندز و بدخشان در فارم‌های پرورش بودنه کار گرفته می‌شود: "این ماشین‌ها کاملاٌ اتوماتیک بوده و برای چوچه‌کشی از تخم بودنه، کبک، شترمرغ، فیل‌مرغ و زاغ استفاده می‌شود. قیمت‌ این ماشین از ۴۰ هزار افغانی شروع الی یک لک افغانی می‌باشد. سطح چوچه‌کشی این ماشین‌ها نسبت به ماشین‌هایی که از خارج می‌آیند بالا است."

فارم پرورش بودنه در ولایت تخار
فارم پرورش بودنه در ولایت تخار

ذبیح الله امانی می‌گوید برای ایجاد فارم پرورش بودنه یک میلیون افغانی هزینه کرده است.

او گفت فارمش را دهکده نامیده و در آن هزاران بودنه تحت پرورش قرار دارند: "در یک ماه ده هزار بودنه و ده هزار تخم آنرا به بازار عرضه می‌نمایم. وقتی‌که ما گوشت بودنه را به بازار عرضه کردیم مردم گوشت بودنه را استفاده کرده و فواید آنرا فهمیدند."

فارم پرورش بودنه در ولایت تخار
فارم پرورش بودنه در ولایت تخار

رحمان‌الله یک باشنده تخار علاقه‌مند گوشت و تخم بودنه است. او می‌گوید که هرازگاهی برای خرید گوشت و تخم بودنه به این فارم می‌آید: "از وقتی‌که این فارم جور شده هر وقت این‌جا می‌آیم گوشت و تخم بودنه را می‌گیریم. بودنه خیلی گوشت بامزه دارد."

مسئول این فارم می‌گوید در ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه بود، زیرا باشندگان تخار با گوشت و تخم بودنه آشنایی نداشتند. اما اکنون علاقه‌مندی مردم به گوشت و تخم بودنه در این ولایت بیشتر شده و کار و بار وی نیز در حالی رونق یافتن است.

XS
SM
MD
LG