لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

اطلاعات روز: آیا مذاکرات دوحه می‌تواند برای افغانستان صلح بیاورد؟


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

آغاز دور دوم مذاکرات صلح و سپردن واکسین کرونا از سوی هند به دولت افغانستان در مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز دوشنبه (۲۰ دلو) کابل بیشتر بازتاب یافته است.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز سرمقاله‌اش را با این پرسش آغاز کرده است که آیا مذاکرات دوحه می‌تواند برای افغانستان صلح بیاورد؟

در سرمقاله آمده است زمانی‌که اداره جوبایدن رئیس جمهور جدید امریکا خواهان تجدید نظر در توافق‌نامه می‌شود طالبان به طور سراسیمه به ایران و روسیه سفر می‌کنند و آماده برگزاری و ملاقات هیچ نشستی با هیئت افغانستان نیستند.

نویسنده در سرمقاله به برخی خواست‌های طالبان در دور دوم مذاکرات صلح هم اشاره کرده است.

نویسنده نوشته است استعفا رئیس جمهور غنی، ایجاد حکومت موقت، رهایی هفت هزار زندانی طالب که ۵۷۶ آن به اعدام محکوم اند، سپردن ستره محکمه و لوی سارنوالی به آن‌ها، خواهان ۱۳ ولایت بصورت مطلق به آن‌ها، ۱۲۴ کرسی در شورای ملی و ۳۳کرسی سناتوران از خواست‌های طالبان است.

اما پیش از این طالبان ایجاد حکومت موقت را بار‌ها رد کرده و روی نظام اسلامی تاکید کرده اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله‌اش نوشته است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور به جای اینکه مصلحت‌های مردم را در نظر گیرد به منافع شخصی‌اش اولویت می‌دهد.

سرمقاله نویس نگاشته است در کاری که منافع رئیس جمهور یا افراد نزدیک به وی باشد آقای غنی بسیار به آسانی از قانون می‌گذرد و به سود خود استفاده می‌کند.

در سرمقاله به گزینش کابینه هم اشاره شده با آنکه پارلمان برای ۵ وزیر و رئیس دافغانستان بانک رای اعتماد نداد اما رئیس جمهور پیش از رفتن این وزیران به پارلمان به شماری آن‌ها گفته بود که اگر پارلمان رای ندهد شما را در وزارت خانه‌های تان حفظ می‌کنم.

نویسنده معتقد است این برخوردهای سمتی، قومی و زبانی رئیس جمهور غنی بجای منفعت به کشور عواقب بدی در قبال دارد.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد از تحویل واکسین کرونا از سوی هند به حکومت افغانستان استقبال کرده است.

در سرمقاله آمده است هند با افغانستان مانند همیشه کمک کرده و این‌بار برای واکسین دوصد هزار افغان ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا کمک کرده است.

نویسنده نگاشته است در این شرایط حساس برای افغان‌ها کمک واکسین کرونا ارزش حیاتی دارد و به همین خاطر افغان‌ها از صمیم قلب از دولت هند سپاسگزاری می‌کنند.

نویسنده می‌افزاید حکومت افغانستان برای مبارزه با کرونا تلاش می‌کند و باید در تطبیق این واکسین هم عادلانه عمل کند.

XS
SM
MD
LG