لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

شماری از خانواده‌های زندانیان نظامی افغانستان خواهان آزادی آنان شدند


آرشیف: زندان پلچرخی در کابل
آرشیف: زندان پلچرخی در کابل

شماری از خانواده‌های زندانیان نظامی افغانستان در همایش اعتراضی خواهان آزادی آنان شدند.

شماری از فعالان مدنی و خانواده‌های زندانیان نظامی در گردهمایی روز دوشنبه در پارک شهرنو کابل خواهان آزادی این زندانیان شدند.

آنان می‌گویند با این‌که در لوی جرگه مشورتی صلح محمداشرف غنی، رئیس جمهور‌ با پیشنهاد اعضای آن جرگه فرمان رهایی ۲ هزار زندانی نظامی را صادر کرد، اما تا کنون آنها آزاد نشد‌ه‌اند.

احمد یعقوب و عزیز دو تن از بستگان این زندانیان به رادیو آزادی گفتند: "در لوی جرگه مشورتی صلح به یک صدا به رئیس جمهور گفتیم که وقتی ۵ هزار زندانی طالبان آزاد می‌شوند، در آن صورت نظامیانی که در زندان‌ها هستند هم آزاد شوند تا سبب ایجاد انگیزه بیشتر در نیروهای دیگر ما شود و به‌گونه شجاعانه دفاع کنند. متاسفانه این فرمان‌ها فرمان‌های فرمایشی شد."

"بچه من‌ نظامی بود. به این خاک‌ خدمت کرده است. طالبی که دستش به خون هزاران نفر، صد نفر و پنجاه نفر آغشته بود خلاص شد، این‌که خدمت به وطن کرده چرا خلاص نمی‌شود؟"

مسئولان اداره تنظیم امور زندان‌ها می‌گویند که ۳۸۷ نظامی‌ زندانی از این فرمان رئیس جمهور بهره‌مند شده‌اند و کمیسیونی در حال بررسی پرونده‌های دیگر نظامیان زندانی است.

آرشیف: زندان پلچرخی در کابل
آرشیف: زندان پلچرخی در کابل

فرهاد بایانی، سخنگوی اداره تنظیم امور زندان‌ها به رادیو آزادی گفت که خواست آزادی همه زندانیان به دلیل محدودیت‌هایی که در خود فرمان توضیح داده شده، ناممکن است.

آقای بایانی افزود: "از دید اعضای کمیسیون‌های موظف، این خواست فراقانونی می‌باشد، چون در خود فرمان محدویت‌هایی از جمله جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی،‌ احکام قانون منع خشونت علیه زن، حق‌العبدی و محکومین‌ خیانت‌ به وطن وجود دارد، از این رو اداره تنظیم امور زندان‌ها در تلاش است تا از مراجع مربوطه وضاحت لازم‌ را در قسمت محدودیت‌های متذکره داشته باشد تا در روشنی به او اقدامات لازم صورت بگیرد."

آقای بایانی در مورد چگونگی جرم‌ آنان و این‌که این نظامیان مربوط به چه بخشی هستند، توضیح بیشتری نداد.

بربنیاد توافقنامه صلح امریکا با طالبان در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ و لوی جرگه مشورتی صلح در افغانستان ۵ هزار زندانی طالبان رها شدند. خانواده‌های زندانیان نظامی انتظار داشتند که به فرمان آقای غنی آنها هم آزاد شوند، ما هنوز آزاد نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG