لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۷

امرالله صالح: طالبان روابط‌شان را با شبکهٔ القاعده حفظ کرده‌اند


 امرالله صالح
امرالله صالح

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، طالبان را متهم می‌کند که روابط‌شان را با شبکه القاعده حفظ کرده‌اند.

قطع رابطه با شبکه القاعده و گروه‌های تروریستی، از اساسی‌ترین خواست‌های امریکا در توافقی است که در ماه فبروری پارسال با گروه طالبان امضا شد.​

برخی از مقام‌های افغان و سیاسیون خارجی به این باوراند که طالبان این تعهد را بر جا نکرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ تاکید کرده که شبکه القاعده به صورت عملی در کنار طالبان در افغانستان می‌جنگد.

امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطر

آقای صالح گفت: "پس از فبروری سال ۲۰۲۰ که طالبان تعهد سپردند، میزبان القاعده نخواهند بود، باز هم القاعده در صفوف آن‌ها فعالیت می‌کند. سه تن از رهبران شبکه القاعده در ماه نومبر کشته شدند، این چند ماه پس از تعهدی بود که طالبان برای جدا ساختن راۀ‌شان از شبکه‌های تروریزم بین‌المللی سپرده بودند. همین‌گونه طوری که سازمان ملل متحد تخمین می‌کند و با شما حرف می‌زنم، حد اقل ۵۰۰ تروریست خارجی که اکثریت‌شان وابسته به شبکه القاعده استند، در کنار طالبان در افغانستان می‌جنگند."

امرالله صالح به گزارشی هم اشاره کرده که از سوی سازمان ملل متحد در سوم فبروری امسال نشر شد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد القاعده و گروه تندرو دولت اسلامی معروف به داعش گفته شده که طالبان و شبکه القاعده با هم ارتباط دارند و در مجموع میان ۲۰۰ تا ۵۰۰ تروریست این شبکه در ولایت‌های بدخشان، غزنی، هلمند، خوست، کنر، کندز، لوگر، ننگرهار، نورستان، پکتیا و زابل فعالیت می‌کنند.

وزارت خارجه افغانستان از نشر این گزارش استقبال کرده زیرا علاوه بر وضعیت فعلی جنگجویان شبکه القاعده، در مورد رهبران این شبکه که در افغانستان کشته شده‌اند، معلومات داده شده.

ابوالحسن المصری، معروف به حسام عبدالرووف، عضو شبکه القاعده که در ولایت غزنی کشته شد
ابوالحسن المصری، معروف به حسام عبدالرووف، عضو شبکه القاعده که در ولایت غزنی کشته شد

در ۲۴ اکتوبر سال ۲۰۲۰، ابو محسن‌المصری مسئول امور رسانه‌ها و یکی از اعضای مهم شبکه القاعده در ولسوالی اندر ولایت غزنی کشته شد. او را به نام حسام عبدالرووف هم می‌شناختند.

همچنان محمد حنیف معروف به عبدالله که معاون شبکه القاعده در نیم قاره هند بود، در دهم نومبر در ولایت فراه کشته شد.

در گزارش سازمان ملل متحد به کشته شدن این دو فرد کلیدی شبکه القاعده هم اشاره شده.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید کشته شدن این دو تن در مناطق زیر اداره طالبان ثابت کرد که این گروه تا هنوز با شبکه القاعده ارتباط دارد.

همین دیروز (دوشنبه، ۲۰ دلو) وزارت داخله افغانستان در یک اعلامیه گفت که مسئول جلب و جذب شبکه القاعده در ولایت ننگرهار بازداشت شده است.

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

بر اساس اعلامیه، این فرد به نام سید اکرام دو ماه پیش از عربستان سعودی به ننگرهار آمده بود.

سخنگوی طالبان به پرسش رادیو آزادی در مورد گفته‌های تازۀ امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری پاسخ نداد.

پیش از این طالبان گفته بودند که به توافق با ایالات متحده متعهد استند. در گذشته ارتباط این گروه با شبکه القاعده توسط سخنگویان طالبان رد شده بود.

اداره جدید امریکا می‌گوید که توافق با طالبان را بازنگری می‌کند تا نتیجه حاصل شود که این گروه به تعهدات برای قطع رابطه با تروریستان عمل کرده یا تا هنوز با آن‌ها ارتباط دارد؟

XS
SM
MD
LG